Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik - en konceptualiering på tværs af uddannelsesniveauer

Petra Daryai-Hansen, Natascha Drachmann, Line Krogager Andersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik – en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer, af Petra Daryai-Hansen, Natascha Drachmann og Line Krog-ager Andersen, beskriver og forklarer en model over de mange dimensioner af flersprogethedsdidaktik. Modellen skelner mellem integreret sprogdidaktik, interkomprehensionsdidaktik og sproglig bevidstheds- og anerkendelsesdidaktik. Den skelner desuden mellem praktisk sproglig opmærksomhed, metasproglig opmærksomhed og kritisk sproglig opmærksomhed. Forfatterne illustrerer modellen med nogle udskrifter fra 1. og 9. klasse, og de peger på hvordan modellen kan bruges i analyser af læreplaner og læremidler.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSprogforum: tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik
Vol/bind30
Udgave nummer1
Sider (fra-til)40-46
ISSN0909-9328
DOI
StatusUdgivet - 26 aug. 2024

Emneord

  • folkeskolen
  • almen sprogforståelse
  • gymnasiet
  • sprogundervisning
  • tværsproglig

Citationsformater