TY - JOUR
T1 - Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik - en konceptualiering på tværs af uddannelsesniveauer
AU - Daryai-Hansen, Petra
AU - Drachmann, Natascha
AU - Andersen, Line Krogager
PY - 2024/8/26
Y1 - 2024/8/26
N2 - Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik – en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer, af Petra Daryai-Hansen, Natascha Drachmann og Line Krog-ager Andersen, beskriver og forklarer en model over de mange dimensioner af flersprogethedsdidaktik. Modellen skelner mellem integreret sprogdidaktik, interkomprehensionsdidaktik og sproglig bevidstheds- og anerkendelsesdidaktik. Den skelner desuden mellem praktisk sproglig opmærksomhed, metasproglig opmærksomhed og kritisk sproglig opmærksomhed. Forfatterne illustrerer modellen med nogle udskrifter fra 1. og 9. klasse, og de peger på hvordan modellen kan bruges i analyser af læreplaner og læremidler.
AB - Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik – en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer, af Petra Daryai-Hansen, Natascha Drachmann og Line Krog-ager Andersen, beskriver og forklarer en model over de mange dimensioner af flersprogethedsdidaktik. Modellen skelner mellem integreret sprogdidaktik, interkomprehensionsdidaktik og sproglig bevidstheds- og anerkendelsesdidaktik. Den skelner desuden mellem praktisk sproglig opmærksomhed, metasproglig opmærksomhed og kritisk sproglig opmærksomhed. Forfatterne illustrerer modellen med nogle udskrifter fra 1. og 9. klasse, og de peger på hvordan modellen kan bruges i analyser af læreplaner og læremidler.
KW - folkeskolen
KW - almen sprogforståelse
KW - gymnasiet
KW - sprogundervisning
KW - tværsproglig
U2 - 10.7146/spr.v30i1.145855
DO - 10.7146/spr.v30i1.145855
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 0909-9328
VL - 30
SP - 40
EP - 46
JO - Sprogforum: tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik
JF - Sprogforum: tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik
IS - 1
ER -