Abstract
Artiklen fokuserer på sproglig tværfaglighed som denne defineres af Petra Daryai-Hansen og Susana Fernandez (se Daryai-Hansen & Fernandez' kapitel), idet den holder empirien fra et aktionsforskningsprojekt med fokus på tværsprogligt samarbejde op mod de teoretiske diskussioner af tværfaglighedens former i flere af antologiens øvrige artikler. Med udgangspunkt i en sprogvidenskabelig & sprogdidaktisk underbygning af sproglige tværfagligheds didaktiske potentiale ud fra et sprogvidenskabeligt og fagdidaktisk synspunkt, argumenteres her for, at indfrielsen af dette potentiale kun kan ske gennem inddragelsen af et aktørperspektiv og ligeledes må forstås igennem aktørperspektivet. Der præsenteres flere aktørniveauer, og det diskuteres, hvordan forståelser af fag og tværfaglighed på de forskellige niveauer spiller sammen og mod hinanden. Desuden diskuteres de konkrete didaktiske udfordringer og potentialer, de deltagende lærere oplever i arbejdet med sproglig tværfaglighed og ikke mindst elevernes rolle heri. Analysen af empirien viser i overensstemmelse med Spanget Christensens pointe, at de deltagende læreres fortolkninger af relationen i mellem det nye (her den tværsproglige undervisningstilgang) og de kendte praktikker er af afgørende betydning for forandringens kvalitet og retning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Tværfaglighed og fagligt samspil |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | okt. 2019 |
Sider | 111-126 |
Kapitel | 5 |
ISBN (Trykt) | 978 87 7184 648 5 |
Status | Udgivet - okt. 2019 |
Udgivet eksternt | Ja |