SPS-vejledning i grupper: En praksisnær undersøgelse af potentialer og barrierer forbundet med afvikling af faglige støttetimer i grupper

Publikation: Kandidat/diplom/masterDiplomFormidling

8 Downloads (Pure)

Abstract

Afgangsprojekt DUEK
Med en kritisk teoretisk tilgang og inspireret af aktionsforskning undersøger projektet potentialer og barrierer forbundet med afvikling af faglige støttetimer (SPS) i grupper (gruppeSPS).
Projektet undersøger kvalitativ empiri, som er skabt ud fra egen praksis i form af prøvehandlinger. Disse er planlagt med afsæt i Jane Westergaards PLU-teori (2012) og gennemføres med studerende på Psykomotorikuddannelsen (PMU), som har psykiske funktionsnedsættelser.
Analysen anvender teori om bl.a. gruppevejledning og traumebevidst tilgang og viser at gruppeSPS kan være et godt supplement til individuelle støttetimer (individuelSPS), da det giver grobund for udvikling af fællesskab og bæredygtige relationer de studerende imellem. Samtidig kan et fælles refleksionsrum fremme almengørelse af studerendes udfordringer samt åbne for nye handlemuligheder. Projektet viser, at grundig forberedelse er nødvendig for at kunne facilitere god gruppeSPS og er derfor potentielt set en barriere grundet refusionsbegrænsninger fra STUK. Samtidig kan manglende kompetencer hos støttegiver være en barriere, da gruppeSPS viser sig som en kompleks opgave.
Projektet konkluderer, at der er forskel på almen gruppevejledning og gruppeSPS og at sidstnævnte med fordel kan bygges op efter Westergaards FFAST-model med inddragelse af viden om psykiske funktionsnedsættelser.
OriginalsprogDansk
KvalifikationTom
StatusUdgivet - dec. 2024

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • SPS
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater