Status på IdrætsFaget 2022: Idrætsundervisernes oplevelse af idrætsfaget og udviklingen af faget gennem årene

Julie Dalgaard Guldager, Marianne Friis Andersen, Andreas Bolding Christensen, Katrine Bertelsen, Lars Breum Christiansen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

Abstract

I denne rapport præsenteres resultaterne af undersøgelsen Status på IdrætsFaget 2022 (SPIF-22).
Idrætsfaget er blevet evalueret siden 2004, og vi kan altså gennem knap 20 år sammenligne idrætsundervisernes erfaringer med og oplevelse af idrætsfaget. Projektet startede med en evaluering fra Danmarks
Evalueringsinstitut i 2004, syv år senere udgav UC SYD SPIF-11, igen syv år senere udgav UC SYD SPIF-18, og
nu fire år senere ligger SPIF-22 færdig. Denne rapport er udgivet af Forsknings- og Implementeringscenter
for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL) med deltagelse fra medarbejdere både fra UC SYD, Syddansk Universitet og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
SPIF-rapporterne kan bruges af alle med interesse for idrætsfaget i den danske folkeskole. Det vil sige alle de
aktører, der er nysgerrige på idrætsfaget, eller vil klædes yderligere på til at træffe kompetente beslutninger
om idrætsfaget. Det er for eksempel forældre, lærere, pædagoger & skoleledere, kommunale forvaltninger,
undervisere, ledere og forskere på professionshøjskoler og andre videregående uddannelser, idrætsorganisationer samt politikere på Christiansborg og i kommunerne.
Denne SPIF-rapport er baseret på spørgeskema- og interviewdata fra lærere og pædagoger, der står for
idrætsundervisningen (herefter nævnes de som én samlet gruppe, idrætsundervisere).
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedEsbjerg
ForlagUC SYD
Antal sider93
ISBN (Elektronisk)9788797347645
StatusUdgivet - 22 maj 2023

Citationsformater