TY - RPRT
T1 - Status på IdrætsFaget 2022
T2 - Idrætsundervisernes oplevelse af idrætsfaget og udviklingen af faget gennem årene
AU - Guldager, Julie Dalgaard
AU - Friis Andersen, Marianne
AU - Bolding Christensen, Andreas
AU - Bertelsen, Katrine
AU - Breum Christiansen, Lars
PY - 2023/5/22
Y1 - 2023/5/22
N2 - I denne rapport præsenteres resultaterne af undersøgelsen Status på IdrætsFaget 2022 (SPIF-22).Idrætsfaget er blevet evalueret siden 2004, og vi kan altså gennem knap 20 år sammenligne idrætsundervisernes erfaringer med og oplevelse af idrætsfaget. Projektet startede med en evaluering fra DanmarksEvalueringsinstitut i 2004, syv år senere udgav UC SYD SPIF-11, igen syv år senere udgav UC SYD SPIF-18, ognu fire år senere ligger SPIF-22 færdig. Denne rapport er udgivet af Forsknings- og Implementeringscenterfor Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL) med deltagelse fra medarbejdere både fra UC SYD, Syddansk Universitet og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.SPIF-rapporterne kan bruges af alle med interesse for idrætsfaget i den danske folkeskole. Det vil sige alle deaktører, der er nysgerrige på idrætsfaget, eller vil klædes yderligere på til at træffe kompetente beslutningerom idrætsfaget. Det er for eksempel forældre, lærere, pædagoger & skoleledere, kommunale forvaltninger,undervisere, ledere og forskere på professionshøjskoler og andre videregående uddannelser, idrætsorganisationer samt politikere på Christiansborg og i kommunerne.Denne SPIF-rapport er baseret på spørgeskema- og interviewdata fra lærere og pædagoger, der står foridrætsundervisningen (herefter nævnes de som én samlet gruppe, idrætsundervisere).
AB - I denne rapport præsenteres resultaterne af undersøgelsen Status på IdrætsFaget 2022 (SPIF-22).Idrætsfaget er blevet evalueret siden 2004, og vi kan altså gennem knap 20 år sammenligne idrætsundervisernes erfaringer med og oplevelse af idrætsfaget. Projektet startede med en evaluering fra DanmarksEvalueringsinstitut i 2004, syv år senere udgav UC SYD SPIF-11, igen syv år senere udgav UC SYD SPIF-18, ognu fire år senere ligger SPIF-22 færdig. Denne rapport er udgivet af Forsknings- og Implementeringscenterfor Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL) med deltagelse fra medarbejdere både fra UC SYD, Syddansk Universitet og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.SPIF-rapporterne kan bruges af alle med interesse for idrætsfaget i den danske folkeskole. Det vil sige alle deaktører, der er nysgerrige på idrætsfaget, eller vil klædes yderligere på til at træffe kompetente beslutningerom idrætsfaget. Det er for eksempel forældre, lærere, pædagoger & skoleledere, kommunale forvaltninger,undervisere, ledere og forskere på professionshøjskoler og andre videregående uddannelser, idrætsorganisationer samt politikere på Christiansborg og i kommunerne.Denne SPIF-rapport er baseret på spørgeskema- og interviewdata fra lærere og pædagoger, der står foridrætsundervisningen (herefter nævnes de som én samlet gruppe, idrætsundervisere).
UR - https://harvester-2-eu.services.rm.elsevier.com/ws/274a6e38-e6c9-11ea-adc1-0242ac120007/ucsyd/ws/files/97758478/SPIF_22_online.pdf
UR - https://www.ucsyd.dk/forskning/spif
M3 - Rapport
BT - Status på IdrætsFaget 2022
PB - UC SYD
CY - Esbjerg
ER -