Projekter pr. år
Abstract
I rapporten præsenteres analyser af primært kvalitativt datamateriale konstrueret ved besøgsrunde på de seks UC’er december 2021 til januar 2022, inden opstart på udviklingsindsatsen i NAFA. Materialet er valideret gennem interview med koordinatorer fra de PLF'er, der er i opstart, og der henvises endvidere til survey data og forudgående analyser af kompetenceudviklingsbehov. I kortlægningen er der fokus på beskrivelse af kontekst, forventninger, deltagerrefleksioner mm i de respektive læreruddannelsemiljøer, og hensigten er at materialet både kan danne baggrund for interne dialoger i PLF’erne og bidrage til baseline i evaluering og følgeforskning.
Undersøgelsen peger på, at der er nogle væsentlige forskelle i rammer og betingelser for dagligt samarbejde på tværs af professionshøjskolerne som organiseringen af PLF i NAFA bør tage højde for - bl.a. relateret til størrelse på miljøerne og deltagernes fysiske placering samt hidtidige muligheder for involvering i forskning og udvikling. Der har på alle UC’er været samarbejde mellem naturfagskollegerne forud for NAFA og oplevelsen er, at dette har været et værdsat, tillidsfuldt og inkluderende samarbejde. Men bl.a. forhold vedr. systematik i afholdelse og organisering af møder og en databaseret tilgang til udvikling af undervisning vurderes generelt som områder af samarbejdet, som har potentiale for videre udvikling i regi af NAFA. En anden gennemgående pointe er vægtningen af de lærerstuderende og de udviklingspotentialer og muligheder, der ligger i at inddrage de studerende mere aktivt i den udvikling, der sættes i gang. Undersøgelsen peger desuden på, at der på de alle UC’er findes særlige ekspertiseområder som vil være relevant at bringe ind i NAFAs ramme for deling af viden og erfaringer. Endelig viser undersøgelsen, at der lokalt fra start tages initiativer og ejerskab, herunder forskellige (begrundede) lokale toninger i forhold til fremgangsmåde, fokusområder og tilgang til arbejdet med det første PLF tema - toninger der forventeligt på sigt vil kunne give NAFA værdifulde erfaringer med at arbejde med læringssamarbejde i en naturfaglig læreruddannelseskontekst. Der er altså en velfungerende lokal basis men også forskellige udviklingspotentialer at bygge det nationale samarbejde op omkring, som samtidig understreger vigtigheden af, at udviklingen af PLF-samarbejde i NAFA får en vis eksplorativ karakter, hvor man kan lære af erfaringer fra de forskellige tilgange i PLF’erne.
Undersøgelsen peger på, at der er nogle væsentlige forskelle i rammer og betingelser for dagligt samarbejde på tværs af professionshøjskolerne som organiseringen af PLF i NAFA bør tage højde for - bl.a. relateret til størrelse på miljøerne og deltagernes fysiske placering samt hidtidige muligheder for involvering i forskning og udvikling. Der har på alle UC’er været samarbejde mellem naturfagskollegerne forud for NAFA og oplevelsen er, at dette har været et værdsat, tillidsfuldt og inkluderende samarbejde. Men bl.a. forhold vedr. systematik i afholdelse og organisering af møder og en databaseret tilgang til udvikling af undervisning vurderes generelt som områder af samarbejdet, som har potentiale for videre udvikling i regi af NAFA. En anden gennemgående pointe er vægtningen af de lærerstuderende og de udviklingspotentialer og muligheder, der ligger i at inddrage de studerende mere aktivt i den udvikling, der sættes i gang. Undersøgelsen peger desuden på, at der på de alle UC’er findes særlige ekspertiseområder som vil være relevant at bringe ind i NAFAs ramme for deling af viden og erfaringer. Endelig viser undersøgelsen, at der lokalt fra start tages initiativer og ejerskab, herunder forskellige (begrundede) lokale toninger i forhold til fremgangsmåde, fokusområder og tilgang til arbejdet med det første PLF tema - toninger der forventeligt på sigt vil kunne give NAFA værdifulde erfaringer med at arbejde med læringssamarbejde i en naturfaglig læreruddannelseskontekst. Der er altså en velfungerende lokal basis men også forskellige udviklingspotentialer at bygge det nationale samarbejde op omkring, som samtidig understreger vigtigheden af, at udviklingen af PLF-samarbejde i NAFA får en vis eksplorativ karakter, hvor man kan lære af erfaringer fra de forskellige tilgange i PLF’erne.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | NAFA Naturfagsakademiet |
---|---|
Antal sider | 62 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-93894-38-9, 9788793894389 |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- læreruddannelsen
- læreruddannelsen
Projekter
- 2 Igangværende
-
Samarbejde om udvikling i læreruddannelsens naturfagsundervisning med fokus på den dobbelt-didaktiske dimension (NAFA følgeforskning)
Nielsen, B. L., Dolin, J., Johannsen, B. F., Petersen, N. A. I. & Auning, C.
01/03/22 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Naturfagsakademiet
Sillasen, M. K., Ørnby, I., Balslev, G., Wied, K. & Juelgaard Larsen, J.
01/08/21 → 31/07/28
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation