TY - JOUR
T1 - Sted, krop og dyb geologisk tid
T2 - At læse om klimaforandringer i børnehaven
AU - Rasmussen, Lisa Didde Stolt
AU - Jørgensen, Nanna Jordt
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - I denne artikel sætter vi fokus på de kropslige processer, der udfolder sig i forbindelse med læsning af en billedbog om klimatiske forandringer i børnehaven. Med inspiration fra kropsfænomenologiske og nymaterielle teoretiske perspektiver undersøger vi, hvordan børn engagerer sig i spørgsmål om klima, død og forandring i forbindelse med læsning af billedbøger i daginstitutionen. Analysen peger på, at børn forholder sig til komplekse og abstrakte aspekter af natur- og samfundsforandringer på måder, der er kropsligt og stedsligt situeret.
AB - I denne artikel sætter vi fokus på de kropslige processer, der udfolder sig i forbindelse med læsning af en billedbog om klimatiske forandringer i børnehaven. Med inspiration fra kropsfænomenologiske og nymaterielle teoretiske perspektiver undersøger vi, hvordan børn engagerer sig i spørgsmål om klima, død og forandring i forbindelse med læsning af billedbøger i daginstitutionen. Analysen peger på, at børn forholder sig til komplekse og abstrakte aspekter af natur- og samfundsforandringer på måder, der er kropsligt og stedsligt situeret.
KW - Børn og unge
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Billedbøger
KW - Pædagogik for bæredygtighed
U2 - 10.7146/fppu.v8i1.144785
DO - 10.7146/fppu.v8i1.144785
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-2810
VL - 8
SP - 31
EP - 38
JO - Forskning i pædagogers profession og uddannelse
JF - Forskning i pædagogers profession og uddannelse
IS - 1
ER -