Stedernes mening: stedsbaseret undervisning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Når litteraturen og teoridannelserne om den ændrer sig, må litteraturpædagogikken også forandre sig. I dag er litteraturen vendt mod verden og optaget af at deltage i virkeligheden og forhandlingen af denne. Denne vending udgør et didaktisk potentiale.

Denne bog er ikke en litteraturpædagogik, der omstændeligt behandler alle aspekter af undervisning og tekstlæsning. I stedet er det en bog, der tager tolv relationer mellem tekst og verden op – og gør dem til genstand for faglig refleksion og didaktiske omsætning.
Bogen er skrevet af et kompetent hold af undervisere og forskere, der har fingeren på pulsen i forhold til de nyeste litterære og litteraturteoretiske udviklinger. Derudover har vi suppleret bogen med en række cases, skrevet af praktikere, der illustrerer, hvordan kapitlernes problemstillinger kan gøres til genstand for undervisning. Målet er at skabe resonans, så tekster og verden svarer tilbage, når vi går i dialog med dem.
OriginalsprogDansk
TitelLitteraturen i verden - verden i litteraturen : litteraturpædagogiske positioner og potentialer
RedaktørerJohannes Fibiger, Ayoe Quist Henkel, Stefan Kjerkegaard, Tobias Skiveren
Antal sider34
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato12 jun. 2024
Sider139-162
Kapitel7
ISBN (Trykt)978-87-593-4138-4
StatusUdgivet - 12 jun. 2024

Emneord

  • Æstetik, design og medier

Citationsformater