Projekter pr. år
Abstract
Hvis man er stedsopmærksom, kan man få et indblik i adskillige af menneskelivets grundvilkår. Skønlitteraturen kan være et godt medie for et sådant indblik. Stedbaseret læsning er en litteraturpædagogisk og udeskoledidaktisk metode, hvor dansklæreren tager sine elever med ud på steder i skolens nærområde for at læse dér. Men hvad er et sted? Hvad har steder og litteratur med hinanden at gøre? Og hvordan kan man arbejde med dét i sin litteraturundervisning? Artiklen præsenterer kort stedbaseret læsnings filosofiske og litteraturvidenskabelige grundlag og giver derefter eksempler på brug af metoden i praksis
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | Tidsskriftet Viden om Literacy |
Udgave nummer | 32 |
Sider (fra-til) | 6-12 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 2245-2761 |
Status | Udgivet - 7 okt. 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- litteraturpædagogik
- stedbaseret læsning
- udeskole
Projekter
- 1 Afsluttet
-
NaiS: Noget andet i stedet. ’Stedbaseret læsning’ som litteraturpædagogisk metode i grundskolen.
Eggersen, D. V. (Projektleder)
19/01/19 → 29/02/24
Projekter: Projekt › Forskning