Abstract
Formålet med undersøgelsen er at få større indsigt i, hvordan borgere med hjerte-kar-sygdomme oplever deres patientforløb, og hvor de ser muligheder for forbedring og bedre inddragelse. Løbende inddragelse af borgerne i egne forløb medfører bedre resultater for patienten, både i forhold til efterlevelse af sundhedsråd, overlevelse og livskvalitet (Basch et al. 2017). Derfor beskrives det i dette notat, hvordan borgere, der også er patienter med en hjerte-kar-sygdom, ønsker inddragelse. I dette notat kalder vi denne gruppe for borgere.
Denne undersøgelse bygger på fire fokusgruppeinterview med fire-syv personer i hver, som er behandlet for, har haft eller lever med en hjerte-kar-sygdom. Deltagerne er udvalgt af Hjerteforeningen med henblik på at få bredt sammensatte grupper med hensyn til, hvor i landet borgerne bor (geografi), og hvilken sygdom de har/har haft (sygdomskarakter). Det vil sige, at borgere, som har været patienter i akutte forløb, og borgere, som har haft et gradvist tiltagende sygdomsbillede, har deltaget i fokusgrupperne.
Resultaterne fra undersøgelsen viser, at borgerne er taknemmelige for den behandling, de har fået.
Samtidig understreger de vigtigheden af, at de bliver inddraget løbende gennem hele deres forløb.
En forudsætning herfor er god kommunikation og information. Ønsker til inddragelse forbindes af borgerne til ønsker om bedre information. Hvordan dette skal foregå, er delvist formet af generationsspecifikke og individuelle præferencer. De fleste borgere ønsker dog uanset køn, alder og diagnose at blive inddraget i beslutninger omkring deres forløb fra første kontakt med egen læge eller første ambulanceindlæggelse til det kommunale rehabiliteringsforløb. Det er, uanset om deres forløb er akut eller gradvist forværret.
I dette notat opsamles fokusgruppedeltagernes input til, hvor og hvordan beslutningsanledninger opleves i løbet af et patientforløb, hvad der påvirker dem, samt hvornår og hvordan det er vigtigt for borgerne at blive inddraget i beslutninger om eget forløb.
Denne undersøgelse bygger på fire fokusgruppeinterview med fire-syv personer i hver, som er behandlet for, har haft eller lever med en hjerte-kar-sygdom. Deltagerne er udvalgt af Hjerteforeningen med henblik på at få bredt sammensatte grupper med hensyn til, hvor i landet borgerne bor (geografi), og hvilken sygdom de har/har haft (sygdomskarakter). Det vil sige, at borgere, som har været patienter i akutte forløb, og borgere, som har haft et gradvist tiltagende sygdomsbillede, har deltaget i fokusgrupperne.
Resultaterne fra undersøgelsen viser, at borgerne er taknemmelige for den behandling, de har fået.
Samtidig understreger de vigtigheden af, at de bliver inddraget løbende gennem hele deres forløb.
En forudsætning herfor er god kommunikation og information. Ønsker til inddragelse forbindes af borgerne til ønsker om bedre information. Hvordan dette skal foregå, er delvist formet af generationsspecifikke og individuelle præferencer. De fleste borgere ønsker dog uanset køn, alder og diagnose at blive inddraget i beslutninger omkring deres forløb fra første kontakt med egen læge eller første ambulanceindlæggelse til det kommunale rehabiliteringsforløb. Det er, uanset om deres forløb er akut eller gradvist forværret.
I dette notat opsamles fokusgruppedeltagernes input til, hvor og hvordan beslutningsanledninger opleves i løbet af et patientforløb, hvad der påvirker dem, samt hvornår og hvordan det er vigtigt for borgerne at blive inddraget i beslutninger om eget forløb.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | VIVE - Det nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd |
Antal sider | 34 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-93626-49-2 |
Status | Udgivet - 1 jan. 2018 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
- bruger, borger, rehabilitering, egenomsorg