Stilladsering af studerendes faglige akademiske dømmekraft: 3 cases fra Science & Technology

Annika B. Lindberg, Ole Eggers Bjælde, Rikke Frøhlich Hougaard, Birgitte Lund Nielsen, Rune Smed Thostrup, Mikkel Godsk

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Hvordan understøttes studerendes udvikling af faglig akademisk dømmekraft? Dette er i forskningen bl.a. diskuteret med reference til evaluative judgement (Boud, Ajjawi, Dawson & Tai, 2018): at kunne bedømme kvaliteten af eget og andres arbejde. Med afsæt i eksempler fra Science & Technology lægger vi op til diskussion af faglig akademisk dømmekraft som en generisk dimmitendkompetence (graduate attribute). Dette fokus efterlyses også i dansk kontekst på policyniveau (Udvalg om bedre universitetsuddannelser, 2018). I de tre cases er der arbejdet med feedback loops i ramme af løbende bedømmelse (Bjælde et al., 2017), kritisk tænkning i studerendes eksperimentelle arbejde (Nielsen & Hougaard, 2018), og med udvikling af den akademiske vejledning.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2019
Antal sider2
StatusUdgivet - 2019
BegivenhedDUN konference 2019: Undervisningens teknologier og teknikker - Radisson Blu H. C. Andersen Hotel, Odense, Danmark
Varighed: 28 maj 201929 maj 2019
https://www.tilmeld.dk/dunk19

Konference

KonferenceDUN konference 2019: Undervisningens teknologier og teknikker
LokationRadisson Blu H. C. Andersen Hotel
LandDanmark
ByOdense
Periode28/05/1929/05/19
Internetadresse

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater