Abstract
Innovativ undervisning er mere kompleks end traditionel, formidlingsorienteret
undervisning. Det kræver grundig planlægning
og systematisk stilladsering af elevernes arbejde, hvis det faglige
niveau skal holdes, og alle elever skal kunne være med. I dette
kapitel diskuterer vi en række eksempler på, hvordan lærerne i
demonstrationsskoleprojekterne arbejdede med it-støttet stilladsering
i innovative undervisningsforløb. Samlet set giver kapitlet en
række empirisk funderede bud på, hvordan lærerne kan arbejde
med at indrette innovative digitale læringsmiljøer, der kan bidrage
til stilladsering af elevernes selvstændige arbejde, både hvad angår
håndtering af processer og kvalificering af det faglige indhold.
undervisning. Det kræver grundig planlægning
og systematisk stilladsering af elevernes arbejde, hvis det faglige
niveau skal holdes, og alle elever skal kunne være med. I dette
kapitel diskuterer vi en række eksempler på, hvordan lærerne i
demonstrationsskoleprojekterne arbejdede med it-støttet stilladsering
i innovative undervisningsforløb. Samlet set giver kapitlet en
række empirisk funderede bud på, hvordan lærerne kan arbejde
med at indrette innovative digitale læringsmiljøer, der kan bidrage
til stilladsering af elevernes selvstændige arbejde, både hvad angår
håndtering af processer og kvalificering af det faglige indhold.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Innovativ undervisning med it i fagene. Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg II |
Redaktører | Jeppe Bundsgaard, Thomas Illum Hansen, Stefan Graf, Charlotte Krogh Skott, Marianne Georgsen |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2018 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- didaktik
- Digital teknologi
- it-didaktik
- stilladsering
- innovativ undervisning
- projektarbejde
- projektorienteret undervisning
- undervisningsdifferentiering
- Læring, pædagogik og undervisning
- læremidler
- IT i undervisning
- undervisningsteknologi
- vejledning