Stille stemmer: Tavse og indadvendte børn i den inkluderende folkeskole

Frank Demolade Spring

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskning

    Abstract

    Genert, tavs, indadvendt, forsigtig - de stille elever sidder i de fleste klasseværelser, men det kan være svært at få øje på dem i en skolehverdag, der er præget af mere udadvendt elevadfærd og måske konflikter, der kalder på opmærksomhed med en langt tydeligere stemme.

    Det er afgørende for de stille elevers trivsel i skolen, hvordan man som professionel tolker tavsheden - er det almindelig tilbageholdenhed eller hæmmende introversion? Den ene tolkning giver mulighed for at se tavsheden som et positivt alment adfærdstræk, hvor den anden tolkning medfører bekymring og måske tanker om 'særlig indsats'. Begge muligheder giver vidt forskellige handlerum og har dermed også vidt forskellige konsekvenser for den stille elev.

    Stille stemmer kaster lys over tavsheden fra forskellige vinkler:
    •Bogens første del beskriver tavsheden i en historisk og samfundsmæssig kontekst: fra indadvendthed som en dyd til udadvendthed som ideal. Tavsheden placeres i et inklusionsperspektiv.
    •Anden del gennemgår forskellige forklaringsrammer, som tavshed kan forstås igennem og som teoretisk kan styrke det refleksive og handlingsorienterede arbejde.
    •Tredje del giver konkrete værktøjer til arbejdet med den stille elev og til den forandringsstøttende inddragelse af forældre, netværk og team.

    Bogens målgruppe er lærere, pædagoger, AKT-lærere og AKT-konsulenter, PPR-medarbejdere, lærer- og pædagogstuderende og andre, der ønsker redskaber til en inklusionspraksis, der også omfatter de stille og indadvendte elever.
    OriginalsprogDansk
    ForlagDafolo
    Antal sider220
    StatusUdgivet - 2012

    Citationsformater