Stjernekrigen og jagten efter den indre ledestjerne - et inklusionsfusionsmisfoster

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

På det seneste har det slået mig, at særligt i forhold til folkeskolens yngste elever ser og hører jeg om flere og flere tilfælde og tiltag, hvor forskellige afarter af behavioristisk inspireret adfærdsmodifikation og positiv-psykologisk inspireret pseudomeditativ-find-svaret-i-dig-selv-introspektion fusioneres i den pædagogiske praksis. Min fornemmelse er, at det bl.a. har noget med inklusionsopgaven at gøre. Et sådant pædagogisk fusionsmisfoster kan, som jeg ser det, føre til en farlig cocktail af ”krig” og ”jagt” på og efter stjerner, der ligger meget langt fra den form for dannelse, som undervisning i den danske folkeskole i min optik gerne skulle bidrage til.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato23 nov. 2018
StatusUdgivet - 23 nov. 2018
NavnFolkeskolen

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater