Stor drama med de små: Begivenheder med litteraturundervisning, indskolingselever og procesdrama i folkeskolens danskfag

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

2 Downloads (Pure)

Abstract

I projektet har jeg undersøgt, hvad der sker, når indskolingselever fortolker litteratur med procesdrama i den danske folkeskoles danskfag på to skoler i Danmark. Jeg har fulgt to 1. klasser, en 2. klasse og klassernes tre dansklærere gennem i alt syv undervisningsforløb med handlende fortolkning af billedbøger med procesdrama, syv performative undersøgelser med procesdrama og syv intra-views med to af lærerne.

I afhandlingen rammesætter jeg projektets empiri som en række kunstbaserede vignetter, som jeg analyserer ved at ’tænke med filosofisk teori’. Afhandlingens videnskabsteoretiske grundlag er funderet i den posthumane onto-epistemologi, hvor jeg gentænker den menneskelige eksistens i særlige litteraturdidaktiske begivenheder med yngre elever på syv og otte år, der møder billedbøger i betydningsskabende performative fortolkningsprocesser med procesdrama.

Metodologisk anvender jeg i afhandlingen procesdrama som kunstbaseret performanceforskning til
at skabe en kollektiv deltagerbasering, hvor jeg som forsker er en decentreret figur. Det skaber nye muligheder for indskolingseleverne som forskningsdeltagere med henblik på at udtrykke sig i relationelle fællesskaber gennem dramaleg med billedbøger.

Afhandlingens bidrager med ny viden til litteraturundervisningen omkring indskolingselevers
indlevelse i dramatiske figurer, skabelse af egne fortolkningsrum og en ny forståelse af handlingsforløb med litterære tekster som animerede agenter i tid og rum. Hermed synliggør afhandlingen, hvordan indskolingselever i handlende fortolkning af litteratur med procesdrama i fællesskab med hinanden, lærerne, mig som forsker, rum og forskellige materialiteter skaber en ’sanselig viden’.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus Universitet
Antal sider275
StatusUdgivet - 2 apr. 2025

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater