Abstract
Oplæg på NTOAs nationale konference Alle kan læse - Ordblindhed i grundskolen.
Med afsæt i teori og praksiserfaringer har jeg udarbejdet og afprøvet otte strategier, der støtter ordblinde elever i at kunne læse strategisk og effektivt med læseteknologi.
Oplægget er en præsentation af de otte strategier, der tager afsæt i nyere dansk forskning og er udviklet gennem to kvalitative undersøgelser med ordblinde elever i 4. klasse. Jeg vil komme med bud på, hvordan der kan undervises i strategierne gennem en eksplicit og inkluderende tilgang. Strategierne er praksisnære og nemt anvendelige i undervisningen hjemme på skolerne. Oplægget henvender sig til lærere og læsevejledere.
Med afsæt i teori og praksiserfaringer har jeg udarbejdet og afprøvet otte strategier, der støtter ordblinde elever i at kunne læse strategisk og effektivt med læseteknologi.
Oplægget er en præsentation af de otte strategier, der tager afsæt i nyere dansk forskning og er udviklet gennem to kvalitative undersøgelser med ordblinde elever i 4. klasse. Jeg vil komme med bud på, hvordan der kan undervises i strategierne gennem en eksplicit og inkluderende tilgang. Strategierne er praksisnære og nemt anvendelige i undervisningen hjemme på skolerne. Oplægget henvender sig til lærere og læsevejledere.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 27 aug. 2019 |
Status | Udgivet - 27 aug. 2019 |
Begivenhed | Alle kan læse - Ordblindhed i grundskolen (NOTA) - VIA, Holstebro Varighed: 27 aug. 2019 → 27 aug. 2019 https://nota.dk/sites/default/files/program_for_grundskole_konference_holstrebro_27.08.2019_0.pdf |
Konference
Konference | Alle kan læse - Ordblindhed i grundskolen (NOTA) |
---|---|
Lokation | VIA |
By | Holstebro |
Periode | 27/08/19 → 27/08/19 |
Internetadresse |