STU-unges veje til at rejse i og med sit fritidsliv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Intentionen med nærværende artikel er at rette et fokus på unge (16-25 år) fra Særlig Tilrettelagt Uddannelses (herefter STU) fritidsliv. Artiklen tager sit afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt Sundhedsfremme for unge med nedsat funktionsevne i et STU-forløb i forhold til deres fritidsliv og livskvalitet, omhandlende på hvilken måde fritidslivet bidrager til et selvstændigt ungdomsliv for målgruppen. Projektets fokus er på, hvordan de unge selv oplever, deres fritidsliv bidrager til deres identitetsdannelse, livskvalitet samt inklusion i civilsamfundet. Der har i det empiriske materiale vist sig et gab mellem de strukturerede rammer, som STU’en kan tilbyde i skoleregi, og den tid målgruppen har til deres fritidsliv. Det er dette gab, artiklen ønsker at belyse og problematisere. Endvidere vil der være fokus på, i hvilken grad de unges fritidsliv bliver set som en fuldgyldig del af deres liv, når de mødes med samfundets krav og forventninger. Artiklens afsnit er opbygget i en rejsemetafor med rejseselskaber, der i vores empiri fremgår som mulige for de unge i samfundets arenaer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind19
Udgave nummer2
Sider (fra-til)29-45
Antal sider17
ISSN1398-3717
StatusUdgivet - 2016
BegivenhedTemadag: Anderledeshedens Vækstrum - UC SYD, Degnevej 6, Esbjerg Ø, Danmark
Varighed: 9 mar. 20179 mar. 2017

Seminar

SeminarTemadag: Anderledeshedens Vækstrum
LokationUC SYD, Degnevej 6
LandDanmark
ByEsbjerg Ø
Periode09/03/1709/03/17

Emneord

  • Børn og unge

Citationsformater