Abstract
I oplægget blev præsenteret følgeforskning fra en række projekter, hvor formålet har været at kvalificere og udvikle måder at integrere og samarbejde med professionens praksis i forbindelse med lærerstuderendes professionsbachelorprojekter.
Data fra en række cases, hvor lærerstuderende har samarbejdet tæt med lærere og i den ene case også klubpædagoger, om konkrete tiltag for udsatte børn og unge, og anvendt dette som empiri i deres bachelorprojekter.
Fokus i forskningsprojektet har været på, hvordan disse udvidede samarbejder opleves ”at give mening” for studerende og for de professionelle praktikere. Teoretisk henvises bl.a. til ”agency” (handleformåen/handlekraft). Metodisk er anvendt gentagne interviews med både studerende og professionelle praktikere analyseret via tematisk analyse. Resultaterne viser, en overordnet set positiv oplevelse af mening og professionelt udbytte for både lærerstuderende og lærere/pædagoger. De refererer til personlig professionel kompetence og agency ift. at støtte social inklusion og på det relationelle. De lærerstuderende peger særligt på arbejdet med det de oplever som “ægte” problemstillinger, men de fremhæver også, at de har behov for autonomi i valg af problemstilling. Lærere og pædagoger henviser til bottom-up arbejde med daglige udfordringer, og at deres stemmer bruges i forskning. Uddannelseslogikker kan dog “clashe” med logikker fra professionel praksis, og der har været logistiske udfordringer og udfordringer med at passe ind i den relativt faste ramme, der er for BA-processen/det fjerde studieår, på læreruddannelsen.
Data fra en række cases, hvor lærerstuderende har samarbejdet tæt med lærere og i den ene case også klubpædagoger, om konkrete tiltag for udsatte børn og unge, og anvendt dette som empiri i deres bachelorprojekter.
Fokus i forskningsprojektet har været på, hvordan disse udvidede samarbejder opleves ”at give mening” for studerende og for de professionelle praktikere. Teoretisk henvises bl.a. til ”agency” (handleformåen/handlekraft). Metodisk er anvendt gentagne interviews med både studerende og professionelle praktikere analyseret via tematisk analyse. Resultaterne viser, en overordnet set positiv oplevelse af mening og professionelt udbytte for både lærerstuderende og lærere/pædagoger. De refererer til personlig professionel kompetence og agency ift. at støtte social inklusion og på det relationelle. De lærerstuderende peger særligt på arbejdet med det de oplever som “ægte” problemstillinger, men de fremhæver også, at de har behov for autonomi i valg af problemstilling. Lærere og pædagoger henviser til bottom-up arbejde med daglige udfordringer, og at deres stemmer bruges i forskning. Uddannelseslogikker kan dog “clashe” med logikker fra professionel praksis, og der har været logistiske udfordringer og udfordringer med at passe ind i den relativt faste ramme, der er for BA-processen/det fjerde studieår, på læreruddannelsen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2017 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 2017 |
Begivenhed | Videncenterdag: Profession og uddannelse - VIAUC Læreruddannelsen i Silkeborg, Silkeborg, Danmark Varighed: 9 nov. 2017 → 9 nov. 2017 |
Konference
Konference | Videncenterdag: Profession og uddannelse |
---|---|
Lokation | VIAUC Læreruddannelsen i Silkeborg |
Land/Område | Danmark |
By | Silkeborg |
Periode | 09/11/17 → 09/11/17 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Skoler, fag og institutioner
- Socialt arbejde og sociale forhold