Studerendes informationspraksis omkring den akademiske opgave

Maria Viftrup Schneider, Susanne Thrige

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med udgangspunkt i Annemaree Lloyds informationspraksis-begreb analyserer artiklen studerendes informationspraksis med fokus på brugen af tekstuelle, sociale og kropslige informationskilder. Analysen baserer sig på en interviewundersøgelse af 8 studerendes oplevelse af akademisk opgaveskrivning
og informationssøgning på to bacheloruddannelser.
Undersøgelsen belyser dels studerendes brug af de
tre forskellige informationskilder, og dels hvordan
denne brug synes at være påvirket af deres opfattelse
af den uddannelsesmæssige kontekst (alignment),
samt deres vurdering af den ́tilstrækkelige ́ indsats
(satisficing).
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Biblioteksforskning
Vol/bind7
Udgave nummer2/3
Sider (fra-til)33-44
Antal sider12
ISSN1604-7869
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • informationssøgning
  • informationskompetence
  • informationsvidenskab

Citationsformater