Abstract
Dette paper bygger på et casestudie af implementeringen af blended læring i to professionsuddannelser ved University College Nord i Danmark. I paperet afdækkes studerendes udfordringer i positionen mellem central styring og decentral autonomi: 1) På den ene side de ydre styringsbetingelser, og kravet om at de studerende tilpasser sig eksisterende rammevilkår som målorientering og produktionskrav 2) På den anden side kravet om selvstændig læring, refleksion, vidensdeling og opnåelse af kompetence til udvikling af faget.
Både ud fra et blended læringsperspektiv og ud fra uddannelsernes kompetencemål skal de studerendes opnå selvstyret læring for at kvalificere sig til kommende profession, videreuddannelse, livslang læring og professionsudvikling. Denne kvalificering kan være i risiko for at blive undergravet af den centrale styring.
På baggrund heraf undersøges problemstillingen: Hvordan opleves studerendes betingelser for vidensudvikling under et blended lærings professionsbachelorsforløb? Der inddrages resultater indhentet fra 17 fokusgruppeinterviews foretaget 3 gange indenfor 2 år. Informanterne er studerende, lektorer og praktikvejledere fra i lærer- og radiografuddannelsen.
Resultaterne fra casestudiet peger på, at de studerende befinder sig i et dilemma mellem ydrestyring og kravet selvstyring og udvikling af kompetencer til faglig udvikling. Dette viser sig ved, at de studerende i nogle situationer ikke opnår adgang til autentiske og/eller refleksive læringssituationer, som fundament for erhvervelse af kompetencer til udvikling af professionen.
Det konkluderes, at der er behov for øget opmærksomhed på og italesættelse af de studerendes læringsbetingelser og vilkår, både hvad angår de curriculumbestemte styringsfaktorer og de arbejdsvilkår, som rammesætter uddannelsen, praktikken og de studerendes fremtidige professionspraksis. Det anbefales, at der arbejdes både centralt og decentralt med at minimere de studerendes dilemmaposition mellem central styring og autonomi til gavn for samfundet og brugerne af de professionelles ydelser.
Både ud fra et blended læringsperspektiv og ud fra uddannelsernes kompetencemål skal de studerendes opnå selvstyret læring for at kvalificere sig til kommende profession, videreuddannelse, livslang læring og professionsudvikling. Denne kvalificering kan være i risiko for at blive undergravet af den centrale styring.
På baggrund heraf undersøges problemstillingen: Hvordan opleves studerendes betingelser for vidensudvikling under et blended lærings professionsbachelorsforløb? Der inddrages resultater indhentet fra 17 fokusgruppeinterviews foretaget 3 gange indenfor 2 år. Informanterne er studerende, lektorer og praktikvejledere fra i lærer- og radiografuddannelsen.
Resultaterne fra casestudiet peger på, at de studerende befinder sig i et dilemma mellem ydrestyring og kravet selvstyring og udvikling af kompetencer til faglig udvikling. Dette viser sig ved, at de studerende i nogle situationer ikke opnår adgang til autentiske og/eller refleksive læringssituationer, som fundament for erhvervelse af kompetencer til udvikling af professionen.
Det konkluderes, at der er behov for øget opmærksomhed på og italesættelse af de studerendes læringsbetingelser og vilkår, både hvad angår de curriculumbestemte styringsfaktorer og de arbejdsvilkår, som rammesætter uddannelsen, praktikken og de studerendes fremtidige professionspraksis. Det anbefales, at der arbejdes både centralt og decentralt med at minimere de studerendes dilemmaposition mellem central styring og autonomi til gavn for samfundet og brugerne af de professionelles ydelser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 23 okt. 2014 |
Antal sider | 24 |
Status | Udgivet - 23 okt. 2014 |
Begivenhed | NORDPRO konferencen 2014: De nordiske velferdsmodellene. Velferdsmodeller i endring – Implikasjoner for praktisk profesjonsutøvelse og profesjonsutdanning. - Høgskolen i Oslo og Ankerhus, Pilestredet 46, Oslo, Oslo, Norge Varighed: 23 okt. 2014 → 24 okt. 2014 |
Konference
Konference | NORDPRO konferencen 2014 |
---|---|
Lokation | Høgskolen i Oslo og Ankerhus, Pilestredet 46, Oslo |
Land/Område | Norge |
By | Oslo |
Periode | 23/10/14 → 24/10/14 |
Emneord
- professionsuddannelser
- kvalitetsstyring
- professionsidentitet
- blended learning