Abstract
Via analyser fra et etnografisk inspireret feltarbejde af pædagogstuderendes arbejde med børneperspektiver i deres praktik i daginstitutioner bidrager artiklen til nuancerede forståelser indenfor forskningsfeltet voksenlæring og praktik. Med afsæt i en kombination af Lave og Wengers antropologisk og sociologisk inspirerede læringsteori og Jarvis' filosofisk eksistentielt inspirerede læringsteori viser artiklen de studerendes refleksioner over det konfliktuelle og modsætningsfulde i praksis som forudsætning for deres læring. Artiklen sætter dermed fokus på de studerendes modsætningsfulde praksiserfaringer som udgangspunkt for læring på pædagoguddannelsen og bidrager med et kritisk korrektiv til en instrumentel og kompetencemålstyret kvalifikationstænkning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 6 |
Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Vol/bind | 6 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 61 - 77 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 2446-2810 |
Status | Udgivet - 8 apr. 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Læring i praktik
- Læringsteori
- børneperspektiver
- daginstitutioner
- pædagogstuderende