Studerendes skabelse af personlig teori om børneperspektiver i pædagoguddannelsens praktik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Via analyser fra et etnografisk inspireret feltarbejde af pædagogstuderendes arbejde med børneperspektiver i deres praktik i daginstitutioner bidrager artiklen til nuancerede forståelser indenfor forskningsfeltet voksenlæring og praktik. Med afsæt i en kombination af Lave og Wengers antropologisk og sociologisk inspirerede læringsteori og Jarvis' filosofisk eksistentielt inspirerede læringsteori viser artiklen de studerendes refleksioner over det konfliktuelle og modsætningsfulde i praksis som forudsætning for deres læring. Artiklen sætter dermed fokus på de studerendes modsætningsfulde praksiserfaringer som udgangspunkt for læring på pædagoguddannelsen og bidrager med et kritisk korrektiv til en instrumentel og kompetencemålstyret kvalifikationstænkning.

OriginalsprogDansk
Artikelnummer6
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind6
Udgave nummer1
Sider (fra-til)61 - 77
Antal sider16
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 8 apr. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Læring i praktik
  • Læringsteori
  • børneperspektiver
  • daginstitutioner
  • pædagogstuderende

Citationsformater