TY - JOUR
T1 - Studerendes udvikling af professionsidentitet igennem musikpædagogik
T2 - et sensitivt og refleksivt anliggende
AU - Pallesen, Lærke Nørgård
AU - Madsen, Christina Dahl
PY - 2024/4/15
Y1 - 2024/4/15
N2 - Der er stor kropslig diversitet blandt børn i danske dagtilbud, og hermed et pædagogisk behov for at kunne skabe deltagelsesmuligheder for alle børn. I et aktionsforskningsstudie undersøger vi, hvordan studerendes arbejde med børns deltagelsesmuligheder i musikaktiviteter understøtter deres professionsidentitet. Artiklen peger på, at studerendes erfaringer forankrer sig kropsligt som særligt meningsfulde, når de erfarer øjeblikke af at forbinde sig til og afstemme børns udtryk og behov musikalsk. Et musikalsk repertoire med fokus på samskabelse kan understøtte disse erfaringer. Når studerende deler erfaringer og udviklingsmuligheder omkring pædagogiske situationer i refleksive fællesskaber, kan det give studerende mulighed for at integrere opnåede kropslige erfaringer i deres forståelse af sig selv som kommende pædagoger.
AB - Der er stor kropslig diversitet blandt børn i danske dagtilbud, og hermed et pædagogisk behov for at kunne skabe deltagelsesmuligheder for alle børn. I et aktionsforskningsstudie undersøger vi, hvordan studerendes arbejde med børns deltagelsesmuligheder i musikaktiviteter understøtter deres professionsidentitet. Artiklen peger på, at studerendes erfaringer forankrer sig kropsligt som særligt meningsfulde, når de erfarer øjeblikke af at forbinde sig til og afstemme børns udtryk og behov musikalsk. Et musikalsk repertoire med fokus på samskabelse kan understøtte disse erfaringer. Når studerende deler erfaringer og udviklingsmuligheder omkring pædagogiske situationer i refleksive fællesskaber, kan det give studerende mulighed for at integrere opnåede kropslige erfaringer i deres forståelse af sig selv som kommende pædagoger.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - børn
KW - deltagelsesmuligheder
KW - kommunikativ musikalitet
KW - musikalsk takt
KW - musikpædagogik
KW - professionsidentitet
U2 - 10.7146/fppu.v8i1.144789
DO - 10.7146/fppu.v8i1.144789
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-2810
VL - 8
SP - 67
EP - 74
JO - Forskning i pædagogers profession og uddannelse
JF - Forskning i pædagogers profession og uddannelse
IS - 1
M1 - 9
ER -