Studerendes udvikling af professionsidentitet igennem musikpædagogik: et sensitivt og refleksivt anliggende

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Der er stor kropslig diversitet blandt børn i danske dagtilbud, og hermed et pædagogisk behov for at kunne skabe deltagelsesmuligheder for alle børn. I et aktionsforskningsstudie undersøger vi, hvordan studerendes arbejde med børns deltagelsesmuligheder i musikaktiviteter understøtter deres professionsidentitet. Artiklen peger på, at studerendes erfaringer forankrer sig kropsligt som særligt meningsfulde, når de erfarer øjeblikke af at forbinde sig til og afstemme børns udtryk og behov musikalsk. Et musikalsk repertoire med fokus på samskabelse kan understøtte disse erfaringer. Når studerende deler erfaringer og udviklingsmuligheder omkring pædagogiske situationer i refleksive fællesskaber, kan det give studerende mulighed for at integrere opnåede kropslige erfaringer i deres forståelse af sig selv som kommende pædagoger.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer9
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind8
Udgave nummer1
Sider (fra-til)67-74
Antal sider8
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 15 apr. 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • børn
  • deltagelsesmuligheder
  • kommunikativ musikalitet
  • musikalsk takt
  • musikpædagogik
  • professionsidentitet

Citationsformater