Studie af alignment mellem (ny) læreplan for dagtilbud og early childhood environment rating scale (ECERS-3)

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskningpeer review

91 Downloads (Pure)

Abstract

På det overordnede plan er der høj grad af alignment mellem ECERS 3 og den danske læreplan. Det vil sige, at vi med ECERS 3 vurderer de seks temaer i læreplanen samt dagtilbudslovens formålsbestemmelser på en måde, der dels angiver niveauet for kvalitet i dagtilbud i en form for aktuel status – en baseline – der, med den validitet vurderingen kan gennemføres med af certificerede observatører og den høje reliabilitet måleværktøjet holder, kan forudsige effekterne af dagtilbuddet i forhold til børnenes trivsel, læring og udvikling. Primært inden for dimensionerne kognitiv og socio-emotionel udvikling, sekundært inden for dimensionen sundhed og sikkerhed og som struktur og proceskvalitet. Inden for disse dimensioner placerer læreplanens temaer sig, med sproglig og kommunikativ udvikling som en tværgående underdimension, der knytter sig til de to førstnævnte overordnede dimensioner, men som vurderes både specifikt og på tværs af hele skalaen i ECERS og derfor matcher læreplanen om sprog og dagtilbudsloven om sprogstimulering. De tre næste temaer i læreplanen: natur, kultur, krop og bevægelse vurderes også i ECERS 3. Vurderingen bygger på udfoldede kendetegn ved kvalitet inden for flere områder, end læreplanen specificerer, så der er her i højere grad tale om orienteringskvalitet med afledte konsekvenser for struktur- og proceskvalitet.Sammenlignes med de undersøgte dimensioner i ”Fremtidens dagtilbud”, socioemotionelle, sproglige og tidlige matematiske kompetencer og kvaliteten af interaktion mellem pædagog og barn, når den socioemotionelle og læringsmæssige understøttelse af barnets udvikling er i centrum (MBUL, 2016) og hvordan der arbejdes i dagtilbuddet med organiserede læringssituationer, er der også høj grad af overensstemmelse, om end ECERS-3 vurderer læringsmiljøet og ”fremtidens dagtilbud” vurderer børnenes udbytte. De forudsætninger, der lægges til grund for ministeriets undersøgelse aligner med fundamentet for ECERS 3. Derimod vurderer ECERS 3 ikke børnenes læringsmiljø i hjemmet, overgange mellem dagtilbud og skole, ligesom den ikke har et eksplicit fokus på udsatte børn. Tankegangen i ECERS er, at høj kvalitet netop favner udsatte børn. Høj kvalitet gavner alle børn.I dagtilbudsloven er formålet at give børn omsorg og understøtte børnenes selvværd og alsidige udvikling gennem oplevelser, leg og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring (Rådet for børns læring, 2016, s. 6; MBUL, 2016). I ECERS 3 er formålet at skabe omsorgsmiljøer af høj kvalitet, der kan beskytte deres sundhed og sikkerhed, understøtte opbygningen af positive relationer og skabe muligheder for at blive stimuleret og lære af erfaringer” (Clifford, Reszka & Rossbach, 2010).Det er ikke helt det samme – men det ligner…
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAalborg
Antal sider106
StatusUdgivet - 23 jun. 2017

Emneord

  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Børn og unge

Citationsformater