Studiekompetence: et tværfagligt samarbejde

Karin Lodberg, Margrethe Skovgaard Larsen, Bente Rindsig Pedersen, Maria Stenfeldt Schneider, Carsten Munch Nielsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Artiklen diskuterer veje til at styrke studerendes studie- og informationskompetencer. Der argumenteres for, at læring af de studietekniske metoder og kompetence til informationssøgning må prioriteres i uddannelsernes curriculum på lige fod med den traditionelle fagforståelse. Med afsæt i Basil Bernsteins klassifikationer af curriculumkonstruktioner skitseres forskellige grader af samarbejde mellem studievejledere, bibliotekarer og fagundervisere, og der peges på den gensidige afhængighed mellem læring af et givet fagindhold og udvikling af studie- og informationskompetencer. Til illustration af de teoretiske refleksioner beskrives erfaringer fra et gennemført projekt ved sygeplejerskeuddannelsen i Århus, hvor fagundervisere påtog sig medansvar i udvikling og konsolidering af studerendes studie- og informationskompetencer.
OriginalsprogDansk
TitelFra information til læring : bibliotek og uddannelse i vidensamfundet
RedaktørerMaj Rosenstand, Karen Harbo, Lars Birch Andreasen
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDanmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek
Publikationsdato2007
Sider107-120
ISBN (Elektronisk)978-87-88781-05-2
StatusUdgivet - 2007

Citationsformater