Studieliv

Mette Braad, Marianne Ibsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Studerende med særlige udfordringer er vanskelige at identificere tidsnok til at kunne forebygge studiemæssige problematikker som ikke-beståede prøver og stress. På denne baggrund undersøgte vi, hvilke særlige udfordringer studerende på professionsbacheloruddannelser, der har dumpet en prøve, som de efterfølgende har bestået har, og hvilken betydning disse udfordringer har for de studerendes trivsel. Vores undersøgelse bestod af interview og desk-reseach. Vi udledte af interviewene to temaer (”Kulturchok”/”Det er min egen skyld”) og genfandt disse fund i eksisterende viden på området. Det står tilbage at afklare, hvilke studiestøttetilbud, der imødekommer disse særlige udfordringer – begrebet self-efficacy kan i denne sammenhæng være interessant at undersøge.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind25
Udgave nummer3
Sider (fra-til)5-8
Antal sider4
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - dec. 2014

Emneord

  • frafald
  • frafald
  • kvalitative interview
  • professionsbachelor
  • studerende
  • trivsel

Citationsformater