Styring af døgninstitutioner for børn og unge: bureaukrati, faglige metoder eller tommelfingerregler?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Hvordan skal man styre døgninstitutioner for børn og unge? De er offentlige serviceorganisationer, og de beskæftiger sig med brydsomme problemer. Det betyder, at man ikke kan styre dem med formelle regler og bureaukrati, det skal styres med faglige metoder. Det viser sig imidlertid, at den socialpædagogiske faglighed ikke er en fælles faglighed, men mere har karakter af en personliggjort faglighed. Det betyder, at det pædagogiske arbejde på døgninstitutioner er præget af tommelfingerregler og tavs viden. Det er hverken fagligt eller demokratisk legitimt. Den socialpædagogiske faglighed skal styrkes for at være en legitim styringsform.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind12. årg.
Udgave nummer1
Sider (fra-til)39-47
Antal sider9
ISSN1398-3717
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • socialpædagogik
  • tommelfingerregler
  • styring
  • faglige metoder
  • døgninstitutioner

Citationsformater