Styring af det pædagogiske arbejde med udsatte børn: Formelle regler og bureaukrati eller pædagogisk faglighed?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

Artiklen handler om styringen af daginstitutionsområdet og det pædagogiske arbejde med udsatte børn. Det er kendetegnende for det pædagogiske arbejde, at det beskæftiger sig med "vilde problemer". Vilde problemer kan ikke løses med formelle regler og bureaukrati. De skal løses ved hjælp af faglighed. En fælles faglighed for alle pædagoger. Styringen af det pædagogiske arbejde på daginstitutionsområdet er ikke præget af mange formelle regler. Den faglige styring er svag og mangler en faglig kerne. Det betyder, at det pædagogiske arbejde arbejde med udsatte børn i vid udstrækning er præget af feltets egne praksislogikker og tommelfingerregler.
OriginalsprogDansk
TitelUde af sammenhæng. : om professionelles arbejde med børn i udsatte positioner
RedaktørerVillumsen Anne Marie
Antal sider21
Udgivelses stedÅrhus
ForlagVIA Systime
Publikationsdato2011
Udgave1
ISBN (Trykt)978-87-90833-862
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • styring
  • udsatte børn
  • formelle regler
  • tommelfingerregler
  • tavs viden
  • pædagogisk arbejde
  • faglighed

Citationsformater

Hansen, S. J. (2011). Styring af det pædagogiske arbejde med udsatte børn: Formelle regler og bureaukrati eller pædagogisk faglighed? I V. Anne Marie (red.), Ude af sammenhæng.: om professionelles arbejde med børn i udsatte positioner (1 udg.). VIA Systime.