Abstract
Artiklen handler om styringen af daginstitutionsområdet og det pædagogiske arbejde med udsatte børn. Det er kendetegnende for det pædagogiske arbejde, at det beskæftiger sig med "vilde problemer". Vilde problemer kan ikke løses med formelle regler og bureaukrati. De skal løses ved hjælp af faglighed. En fælles faglighed for alle pædagoger. Styringen af det pædagogiske arbejde på daginstitutionsområdet er ikke præget af mange formelle regler. Den faglige styring er svag og mangler en faglig kerne. Det betyder, at det pædagogiske arbejde arbejde med udsatte børn i vid udstrækning er præget af feltets egne praksislogikker og tommelfingerregler.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Ude af sammenhæng. : om professionelles arbejde med børn i udsatte positioner |
Redaktører | Villumsen Anne Marie |
Antal sider | 21 |
Udgivelsessted | Århus |
Forlag | VIA Systime |
Publikationsdato | 2011 |
Udgave | 1 |
ISBN (Trykt) | 978-87-90833-862 |
Status | Udgivet - 2011 |
Emneord
- formelle regler
- styring
- tavs viden
- tommelfingerregler
- udsatte børn
- pædagogisk arbejde
- faglighed