Styring af det pædagogiske arbejde med udsatte børn: Formelle regler og bureaukrati eller pædagogisk faglighed?

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Artiklen handler om styringen af daginstitutionsområdet og det pædagogiske arbejde med udsatte børn. Det er kendetegnende for det pædagogiske arbejde, at det beskæftiger sig med "vilde problemer". Vilde problemer kan ikke løses med formelle regler og bureaukrati. De skal løses ved hjælp af faglighed. En fælles faglighed for alle pædagoger. Styringen af det pædagogiske arbejde på daginstitutionsområdet er ikke præget af mange formelle regler. Den faglige styring er svag og mangler en faglig kerne. Det betyder, at det pædagogiske arbejde arbejde med udsatte børn i vid udstrækning er præget af feltets egne praksislogikker og tommelfingerregler.
    OriginalsprogDansk
    TitelUde af sammenhæng. : om professionelles arbejde med børn i udsatte positioner
    RedaktørerVillumsen Anne Marie
    Antal sider21
    UdgivelsesstedÅrhus
    ForlagVIA Systime
    Publikationsdato2011
    Udgave1
    ISBN (Trykt)978-87-90833-862
    StatusUdgivet - 2011

    Emneord

    • formelle regler
    • styring
    • tavs viden
    • tommelfingerregler
    • udsatte børn
    • pædagogisk arbejde
    • faglighed

    Citationsformater