Abstract
Denne artikel undersøger »laboratorier« som samarbejdsværksteder – og deres
mulige bidrag til at skabe forandringer inden for offentlig styring og organisering. I teksten trækkes på forfatternes empiriske deltagelse i to kommuners laboratorier om at finde mere »meningsfulde« styrings- og organiseringsformer indenfor dagtilbud.1 Artiklen præsenterer nogle af de teoretiske og metodologiske greb, vi som deltagende forskere har udviklet for at initiere og bidrage til forandringsprocesser, og gennem et eksemplarisk nedslag på Erindringsværkstedet undersøger vi konkrete laboratorieprocesser. Der synliggøres ambivalente dynamikker, der kan bidrage til at »åbne«, »lukke« og »forskyde« eller »opsplitte« mulige organisatoriske forandringer via laboratorier – med betydning for professionelle identiteter, praksisser og styringsrelationer.
mulige bidrag til at skabe forandringer inden for offentlig styring og organisering. I teksten trækkes på forfatternes empiriske deltagelse i to kommuners laboratorier om at finde mere »meningsfulde« styrings- og organiseringsformer indenfor dagtilbud.1 Artiklen præsenterer nogle af de teoretiske og metodologiske greb, vi som deltagende forskere har udviklet for at initiere og bidrage til forandringsprocesser, og gennem et eksemplarisk nedslag på Erindringsværkstedet undersøger vi konkrete laboratorieprocesser. Der synliggøres ambivalente dynamikker, der kan bidrage til at »åbne«, »lukke« og »forskyde« eller »opsplitte« mulige organisatoriske forandringer via laboratorier – med betydning for professionelle identiteter, praksisser og styringsrelationer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Oekonomistyring og Informatik |
Vol/bind | 28 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 387-420 |
Antal sider | 33 |
ISSN | 0900-8322 |
Status | Udgivet - jan. 2013 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- organisationsudvikling