Styrk de store i boligområderne. Social færdighedsudvikling på tre skoler i Høje-Taastrup Kommune. Afrapportering af forskningsdelen

Bo Vallø Ertmann

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

    5 Downloads (Pure)

    Abstract

    I udviklingsprojektet er lærere og klubmedarbejdere fra tre skoler og de tre tilhørende fritids- og ungdomsklubber i Høje- Taastrup Kommune uddannet i en kendt metode til at understøtte social færdighedsudvikling hos børn. Hensigten med udviklingsprojektet har været at give lærere og pædagoger på de tre skoler beliggende i ghettoområder fælles redskaber og metoder, som de kan supplere deres faglighed med, og som kan styrke den tværfaglige indsats omkring udsatte børn.

    Metoden har sit udgangspunkt i læringspsykologien, hvor aggressiv adfærd ses som en tillært adfærd. Børnene har været igennem et 30 timers gruppetræningsforløb, hvor man har trænet deres sociale færdigheder og deres evne til selvbeherskelse, herunder evnen til at regulere deres følelses og vredesudbrud. Men også arbejdet med at udvikle deres evne til at ræsonnere moralsk og empatisk.

    Metodeudviklingsprojektets design er planlagt sammen med forskeren, som efterfølgende har fulgt implementeringen og analyseret udviklingen i projektet, blandt andet gennem test før og efter træningsforløbet. Hvor de fleste internationale forskningsprojekter har fulgt op umiddelbart efter træningsprogrammets afslutning hviler denne undersøgelse på opfølgning efter 1½ år.

    Analysen viser, at den femtedel af de analyserede elever som fra starten scorede lavest på sociale færdigheder i testen, over tid udvikler sig i prosocial retning. Samtidig bekræfter læreres og pædagogers iagttagelser, at deres adfærd ændrer sig fra en problemfyldt til en mere prosocial retning. Resultaterne tyder på, at specielt denne gruppe børn vedvarende har haft glæde af den viden og de færdigheder, som de har opnået i forløbet. Derfor vurderes metoden som brugbar og robust til at sikre at børn og unge i udsatte positioner støttes til bedre at kunne indgå i fællesskaber.
    OriginalsprogDansk
    ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
    Antal sider61
    StatusUdgivet - 15 feb. 2019

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Skoler, fag og institutioner
    • Socialt arbejde og sociale forhold
    • Børn og unge

    Citationsformater