STYRK ordblinde elever i skolen: En litteraturafdækning af de seneste 10 års danske forsknings- og udviklingsprojekter, som empirisk undersøger eller afprøver tiltag i skolen der har fokus på ordblinde elevers deltagelsesmuligheder og faglige udvikling i skolen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

Abstract

I litteraturafdækningen undersøger vi, hvilke tiltag vi allerede kender til i dansk regi, der har haft fokus på at styrke ordblinde elevers deltagelsesmuligheder og faglige udvikling i skolen. Det gør vi ved at finde og beskrive de sidste 10 års publicerede forsknings- og udviklingsprojekter. Formålet med afdækningen er således at formidle viden om tiltag, der mindsker risikoen for at ordblinde elever oplever faglige nederlag og manglende deltagelsesmuligheder, og dermed står i risiko for at udvikle lavt fagligt selvværd og lav self-efficacy i skolen.
Litteraturafdækningen er målrettet fagprofessionelle med interesse for feltet, så faglærere, læsevejledere, ordblindelærere og -vejledere, samt skoleledere og læsekonsulenter kan anvende den samlede viden på skolerne rundt i landet, ligesom undervisere og studerende ved læreruddannelserne har mulighed for at inddrage det i undervisning, opgaver og praktik. Afdækningen danner desuden grundlag for det videre arbejde i STYRK-projektet.

OriginalsprogDansk
ForlagOrdblindeforeningen/Dysleksiforeningen i Danmark
Antal sider52
StatusUdgivet - dec. 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • inklusion
  • ordblindhed

Citationsformater