Projekter pr. år
Abstract
I litteraturafdækningen undersøger vi, hvilke tiltag vi allerede kender til i dansk regi, der har haft fokus på at styrke ordblinde elevers deltagelsesmuligheder og faglige udvikling i skolen. Det gør vi ved at finde og beskrive de sidste 10 års publicerede forsknings- og udviklingsprojekter. Formålet med afdækningen er således at formidle viden om tiltag, der mindsker risikoen for at ordblinde elever oplever faglige nederlag og manglende deltagelsesmuligheder, og dermed står i risiko for at udvikle lavt fagligt selvværd og lav self-efficacy i skolen.
Litteraturafdækningen er målrettet fagprofessionelle med interesse for feltet, så faglærere, læsevejledere, ordblindelærere og -vejledere, samt skoleledere og læsekonsulenter kan anvende den samlede viden på skolerne rundt i landet, ligesom undervisere og studerende ved læreruddannelserne har mulighed for at inddrage det i undervisning, opgaver og praktik. Afdækningen danner desuden grundlag for det videre arbejde i STYRK-projektet.
Litteraturafdækningen er målrettet fagprofessionelle med interesse for feltet, så faglærere, læsevejledere, ordblindelærere og -vejledere, samt skoleledere og læsekonsulenter kan anvende den samlede viden på skolerne rundt i landet, ligesom undervisere og studerende ved læreruddannelserne har mulighed for at inddrage det i undervisning, opgaver og praktik. Afdækningen danner desuden grundlag for det videre arbejde i STYRK-projektet.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Ordblindeforeningen/Dysleksiforeningen i Danmark |
---|---|
Antal sider | 52 |
Status | Udgivet - dec. 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- inklusion
- ordblindhed
Projekter
- 1 Igangværende
-
Styrk ordblinde elever i skolen
Svendsen, H. B. (Projektleder), Gøttsche, N. B. (Projektdeltager), Grene, H. B. (Projektdeltager), Laursen, M. S. (Projektdeltager) & Kirkeby, S. M. L. (Projektdeltager)
01/01/23 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning