Styrkede læringsmiljøer i fagundervisningen i Natur og teknologi i 4. klasse - inspirationsmateriale

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

Formålet med materialet er at give indspark til, hvordan man som fagprofessionel i natur/teknologi i 4. klasse i folkeskolen i praksis kan bidrage til at udvikle inkluderende læringsmiljøer.

Natur/teknologi tilbyder et meget varieret læringsmiljø. Det skyldes fagets praktiske og undersøgende arbejdsformer, der kan udfoldes på utallige måder og tilpasses fra opgave til opgave og fra klasse til klasse. Læringsmiljøet ændrer sig også rent fysisk i natur/teknologi, idet undervisningen skifter sted fra klasseværelse til laboratorie, udearealer, den omgivende natur og lokalsamfundet.

Det er oplagt at bruge denne variation til at danne et godt og inkluderende læringsmiljø i undervisningen. Inspirationsmaterialet giver idéer til hvordan.

Materialet har fokus på de fire temaer mål, struktur, deltagelsesformer og pædagogisk lederskab i natur/teknologi. For hvert tema tilbydes idéer til konkrete forløb og opgaver, der kan gennemføres med eleverne, og som kan være med til at understøtte det gode læringsmiljø. Sammen med de praktiske forløb og opgaver følger caseeksempler og refleksioner over temaet.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2018
Antal sider38
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • elevdifferentiering
  • læringsmiljø
  • natur/teknologi
  • natur/teknologiundervisning

Citationsformater