Styrkelse af en skoles team- og samarbejdskultur gennem implementering af undersøgende arbejdsformer i alle fag

Martin Krabbe Sillasen, Birthe Lundgaard, Dan Ersted, Christina Nielsen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskning

Abstract

Der er stor fokus på den viden, færdigheder og kompetencer som børn skal tilegne sig for at kunne klare sig i det 21. århundrede. Rapporten ”Learning for the 21st century” anbefaler at børn udvikler kompetencer inden for information og kommunikation, kritisk tænkning og problemløsning samt interpersonelle relationer og selv-styring (Learning for the 21st century). Undersøgende arbejdsformer i skolen støtter elevers tilegnelse af disse kompetencer (Canada Education Association).

Med udgangspunkt i et skoleudviklingsprojekt fokuserer dette symposium på, hvordan team- og samarbejdskulturen på en skole kan styrkes ved at implementere undersøgende arbejdsformer som en fælles praksis, der giver mulighed for videndeling, udvikling af nye undervisningsaktiviteter og aktionslæring (Plauborg, 2006) både inden for fagteams og tværfaglig teamsamarbejde organiseret som professionelle lærende fælleskaber (Albrectsen, 2013).
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2017
Antal sider4
StatusUdgivet - 2017
BegivenhedThe 6th NoFa-conference 2017: : Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education – perspectives and challenges. - University of Southern Denmark, Odense, Danmark
Varighed: 29 maj 201731 maj 2017
Konferencens nummer: 6

Konference

KonferenceThe 6th NoFa-conference 2017
Nummer6
LokationUniversity of Southern Denmark
Land/OmrådeDanmark
ByOdense
Periode29/05/1731/05/17

Emneord

  • skoleudvikling

Citationsformater