Styrkelse af sammenhængen mellem teori og praksis inden for udvalgte samfundsvidenskabelige fag på bioanalytikeruddannelsen

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

11 Downloads (Pure)

Abstract

Projektet har undersøgt sammenhængen mellem teori og praksis inden for udvalgte samfundsvidenskabelige fag på bioanalytikeruddannelsen. Teoretisk tages udgangspunkt i Goodlads fem perspektiver på curriculumudvikling: Niveau 1 (ideologisk curriculum), niveau 2 (formelt curriculum), niveau 3 (opfattet curriculum), niveau 4 (operationelt curriculum) og niveau 5 (erfaret curriculum). Metodisk er der med udgangspunkt i Grounded Theory udført dokumentanalyse samt fokusgruppeinterviews af undervisere fra institutionen, undervisere fra kliniske uddannelsessteder samt dimittender. På baggrund af undersøgelsens fund er der udarbejdet 7 anbefalinger til, hvordan sammenhængen mellem teori og praksis inden for de udvalgte samfundsvidenskabelige fag kan styrkes. Anbefalingerne er rettet mod fremtidige forbedringer og generel understøttelse af undervisningen i de samfundsvidenskabelige fag, bl.a. i forbindelse med den igangværende revision af de mellemlange videregående sundhedsuddannelser i Danmark.
OriginalsprogDansk
Antal sider24
StatusUdgivet - jan. 2016

Emneord

  • praktik
  • professionsuddannelser
  • fastholdelse
  • bioanalytikeruddannelsen

Citationsformater