Projekter pr. år
Abstract
Dette kapitel præsenterer de foreløbige erfaringer og resultater fra projekt Styrket compassion gennem situationel vejledning. Projektets fokus er på dannelsen af en sygeplejefaglig identitet, der udviser nærvær og omsorg som en af sygeplejens kerneværdier.
Fokus blev valgt på baggrund af en række gruppediskussioner imellem klinisk uddannelsesansvarlige, lektorer og forskere, der udvekslede erfaringer, refleksioner og forskningsviden om udfordringen ved at skabe sammenhæng for de studerende. Efter indledende diskussioner af dikotomien imellem de omsorgsteorier, der udgør fundamentet for vores fag og de krav kompleksiteten og tempoet i klinisk praksis fordrer, blev det valgt at fokusere på en øget udvikling af den professionsfaglige identitet, der netop prioriterer og formår at være nærværende og omsorgsfuld i en krævende klinisk hverdag med henblik på at styrke sammenhængen mellem omsorgsteori og -praksis.
International forskning peger på, at compassion træning kan øge sundhedsprofessionelles evne til at være nærværende og udvise engagement, men peger også på, at compassion kan reducere stress og styrke evnen til at håndtere komplekse kliniske situationer. Derfor blev det valgt at arbejde med udvikling af de studerendes compassion gennem situationel vejledning.
Formålet med projektet er at udvikle metoder til, hvordan kliniske vejledere og undervisere kan støtte studerende i at udvikle compassion gennem situationel vejledning. Metodisk er projektet inspireret af aktionsforskning. Forskningsaktiviteterne består af workshops, deltagerobservationer, individuelle interview og fokusgruppeinterview.
Fokus blev valgt på baggrund af en række gruppediskussioner imellem klinisk uddannelsesansvarlige, lektorer og forskere, der udvekslede erfaringer, refleksioner og forskningsviden om udfordringen ved at skabe sammenhæng for de studerende. Efter indledende diskussioner af dikotomien imellem de omsorgsteorier, der udgør fundamentet for vores fag og de krav kompleksiteten og tempoet i klinisk praksis fordrer, blev det valgt at fokusere på en øget udvikling af den professionsfaglige identitet, der netop prioriterer og formår at være nærværende og omsorgsfuld i en krævende klinisk hverdag med henblik på at styrke sammenhængen mellem omsorgsteori og -praksis.
International forskning peger på, at compassion træning kan øge sundhedsprofessionelles evne til at være nærværende og udvise engagement, men peger også på, at compassion kan reducere stress og styrke evnen til at håndtere komplekse kliniske situationer. Derfor blev det valgt at arbejde med udvikling af de studerendes compassion gennem situationel vejledning.
Formålet med projektet er at udvikle metoder til, hvordan kliniske vejledere og undervisere kan støtte studerende i at udvikle compassion gennem situationel vejledning. Metodisk er projektet inspireret af aktionsforskning. Forskningsaktiviteterne består af workshops, deltagerobservationer, individuelle interview og fokusgruppeinterview.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Bedre overgange : veje til fremtidens sygeplejerskeuddannelse |
Redaktører | Susanne Dau, Jette Henriksen, Rebekka Baur Tørring |
Antal sider | 16 |
Forlag | Gad |
Publikationsdato | 10 jan. 2024 |
Sider | 196-209 |
Kapitel | 14 |
ISBN (Trykt) | 9788712069317 |
Status | Udgivet - 10 jan. 2024 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Sygepleje
- compassion
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Aktionsforskning
- Læring, pædagogik og undervisning
- situationel vejledning
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Styrket compassion gennem situationel vejledning
Sørensen, J. (Projektdeltager), Pihl, G. T. (Projektdeltager), Jakobsen, S. P. (Projektleder), Hansen, H. K. (Projektleder), Tovsig, C. G. (Projektdeltager), Mussmann, A. (Projektdeltager), Frost, R. (Projektdeltager), Thorenfeldt, V. M. (Projektdeltager), Rahn, K. (Projektdeltager) & Frost, R. (Projektleder)
26/04/21 → 27/12/23
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation