Abstract
VIAs erfaringer og indsigt i skolefeltet viser at meget lykkes i arbejdet med skolens komplekse problemstillinger og i udviklingen af skolen og dens opgaveløsning. Men i iagttagelsen af skoleudviklingen bliver det også karakteristisk, at noget tilbagevendende ser ud til at falde mellem stolene, mellem den politiske styring og en forankret skolepraksis. I den stærkt forkortede udgave handler dette eksempelvis om politisk styrede initiativer, som ikke i det projekterede omfang er slået igennem i skolens praksis på den ønskede måde eller med en længerevarende effekt. For den politiske styring er der tale om et ressourcetab, hvor indsatsen i skoleudviklingen ikke ser ud til at betale sig tilbage. For skolerne er der ofte tale om et energitab, hvor udviklingsindsatsen ikke forbinder sig hensigtsmæssigt med den opgaveløsning, som skolens professionelle identificerer sig med. Artiklen argumenterer for at styringen må gentænke og disciplinere sig selv, således at der i højere grad bliver tale om styring på en styrket kapacitet, der ledes indefra skolen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 2019-001 |
Tidsskrift | Clou skriftsserie |
Vol/bind | 2019 |
Udgave nummer | 001 |
Antal sider | 9 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- skoleudvikling
- Capacity Building
- kapacitetsopbygning
- skoleledelse