Subtile sorteringsprocesser i den linjedelte folkeskole

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Linjeorganisering, hvor skolens holddannelse er bestemt af elevernes valg, er blevet fremhævet som redskab til at øge lyst og motivation i folkeskolens udskoling. Rønnelund Skole, som står i centrum for artiklen, har ligesom mange andre danske folkeskoler et heterogent elevoptag, men den har også en særlig – men ikke enestående – historie med en sammenlægning af en skole i et villakvarter og en skole i et almennyttigt boligområde. Artiklen zoomer gennem to interviews ind på seks elever, som alle kommer fra villaskolen, og artiklen handler om deres fortællinger om at komme fra den skole til den nye udskolingsafdeling beliggende i det almennyttige boligområde – og om her at skulle vælge sig ind og blive til som elev på en af skolens linjer. Eleverne i det ene interview har valgt skolens internationale linje og eleverne i det andet Arts. Med disse fortællinger i centrum viser artiklen nogle af de subtile sorteringsprocesser, der går for sig, når unge ”vælger selv” i dagens skole præget af standardiserede målinger og hierarkiseringer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2018
Udgave nummer2
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 1 maj 2018

Emneord

  • fællesskab
  • Børn og unge
  • folkeskolen
  • skole
  • unge
  • identitetsdannelse

Citationsformater