Abstract
Dette kapitel handler om skolens, SFO’ens og klubbens rolle i relation til børn og unges sundhed. Gennem præsentation af en række cases og refleksionsøvelser får læseren lejlighed til at overveje, hvordan både egne sundhedsopfattelser, pædagogisk adfærd og institutionens rammebetingelser kan medvirke til at fremme børn og unges sundhed. Casene er konstruerede, men bygger på erfaringer fra en række sundhedsfremmende projekter, hvor kapitlets forfattere har arbejdet sammen med pædagoger i bl.a. Vejle og Langeland kommuner. Institutionsnavnene er anonymiserede.
Indledningsvist argumenteres for, hvorfor arbejdet med sundhed og sundhedsfremme er en opgave for skole, SFO og fritidsklub, og der redegøres for forskellige sundhedsopfattelsers indflydelse på denne opgave. Herefter vises, hvordan børn og unge via deres opvækst og sociale tilhørsforhold udvikler forskellige muligheder for et sundt liv, samt hvilke pædagogiske overvejelser dette bør afføde. Efterfølgende udfoldes det sundhedsfremmende arbejde i et læringsperspektiv, og settingperspektivet introduceres afslutningsvist som et helhedsorienteret sundhedsfremmende perspektiv.
Indledningsvist argumenteres for, hvorfor arbejdet med sundhed og sundhedsfremme er en opgave for skole, SFO og fritidsklub, og der redegøres for forskellige sundhedsopfattelsers indflydelse på denne opgave. Herefter vises, hvordan børn og unge via deres opvækst og sociale tilhørsforhold udvikler forskellige muligheder for et sundt liv, samt hvilke pædagogiske overvejelser dette bør afføde. Efterfølgende udfoldes det sundhedsfremmende arbejde i et læringsperspektiv, og settingperspektivet introduceres afslutningsvist som et helhedsorienteret sundhedsfremmende perspektiv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik i skole og fritid |
Redaktører | David Thore Gravesen |
Antal sider | 20 |
Udgivelsessted | Kbh. |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 1 mar. 2017 |
Sider | 371-390 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-65551 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-412-6898-9 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2017 |
Emneord
- Børn og unge
- Sundhed, ernæring og livskvalitet
- sundhedsfremme
- sundhedspædagogik
- SFO
- skole
- udsatte børn