Sundhed og sundhedsfremme i skole, fritidsordning og klub

Anette Schulz, Ulla Pedersen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel handler om skolens, SFO’ens og klubbens rolle i relation til børn og unges sundhed. Gennem præsentation af en række cases og refleksionsøvelser får læseren lejlighed til at overveje, hvordan både egne sundhedsopfattelser, pædagogisk adfærd og institutionens rammebetingelser kan medvirke til at fremme børn og unges sundhed. Casene er konstruerede, men bygger på erfaringer fra en række sundhedsfremmende projekter, hvor kapitlets forfattere har arbejdet sammen med pædagoger i bl.a. Vejle og Langeland kommuner. Institutionsnavnene er anonymiserede.
Indledningsvist argumenteres for, hvorfor arbejdet med sundhed og sundhedsfremme er en opgave for skole, SFO og fritidsklub, og der redegøres for forskellige sundhedsopfattelsers indflydelse på denne opgave. Herefter vises, hvordan børn og unge via deres opvækst og sociale tilhørsforhold udvikler forskellige muligheder for et sundt liv, samt hvilke pædagogiske overvejelser dette bør afføde. Efterfølgende udfoldes det sundhedsfremmende arbejde i et læringsperspektiv, og settingperspektivet introduceres afslutningsvist som et helhedsorienteret sundhedsfremmende perspektiv.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogik i skole og fritid
RedaktørerDavid Thore Gravesen
Antal sider20
UdgivelsesstedKbh.
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato1 mar. 2017
Sider371-390
ISBN (Trykt)978-87-412-65551
ISBN (Elektronisk)978-87-412-6898-9
StatusUdgivet - 1 mar. 2017

Emneord

  • Børn og unge
  • Sundhed, ernæring og livskvalitet
  • sundhedsfremme
  • sundhedspædagogik
  • SFO
  • skole
  • udsatte børn

Citationsformater