Abstract
Dagtilbud og skole fremhæves i de nationale mål for danskernes sundhed som
vigtige indsatsmiljøer (Regeringen, 2014). I dette kapitel berøres indledningsvist
dagtilbuddets og skolens sundhedsfremmende rolle. Herefter præsenteres en række cases, hvor to faktorer har været særligt afgørende for at sætte sundhed på den pædagogiske dagsorden i skole og daginstitution: udvikling af lokale sundhedspolitikker og bevidst prioritering af refleksionsrum for udvikling af en kvalificeret, sundhedsfremmende praksis. Casene stammer fra udviklingsprojekter, som forfatterne har været tilknyttet i de seneste fem år (for eksempel Schulz og Pedersen, 2010). Afslutningsvist fremføres forslag til yderligere udvikling af området.
vigtige indsatsmiljøer (Regeringen, 2014). I dette kapitel berøres indledningsvist
dagtilbuddets og skolens sundhedsfremmende rolle. Herefter præsenteres en række cases, hvor to faktorer har været særligt afgørende for at sætte sundhed på den pædagogiske dagsorden i skole og daginstitution: udvikling af lokale sundhedspolitikker og bevidst prioritering af refleksionsrum for udvikling af en kvalificeret, sundhedsfremmende praksis. Casene stammer fra udviklingsprojekter, som forfatterne har været tilknyttet i de seneste fem år (for eksempel Schulz og Pedersen, 2010). Afslutningsvist fremføres forslag til yderligere udvikling af området.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats |
Redaktører | Venka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette Magne Jensen, Stig Broström |
Antal sider | 10 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2015 |
Sider | 167-176 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7281-917-4 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- dagtilbud
- læreprocesser