Sundhed som tema på den pædagogiske dagsorden

Ulla Pedersen, Anette Schulz

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dagtilbud og skole fremhæves i de nationale mål for danskernes sundhed som
vigtige indsatsmiljøer (Regeringen, 2014). I dette kapitel berøres indledningsvist
dagtilbuddets og skolens sundhedsfremmende rolle. Herefter præsenteres en række cases, hvor to faktorer har været særligt afgørende for at sætte sundhed på den pædagogiske dagsorden i skole og daginstitution: udvikling af lokale sundhedspolitikker og bevidst prioritering af refleksionsrum for udvikling af en kvalificeret, sundhedsfremmende praksis. Casene stammer fra udviklingsprojekter, som forfatterne har været tilknyttet i de seneste fem år (for eksempel Schulz og Pedersen, 2010). Afslutningsvist fremføres forslag til yderligere udvikling af området.
OriginalsprogDansk
TitelSundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats
RedaktørerVenka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette Magne Jensen, Stig Broström
Antal sider10
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2015
Sider167-176
ISBN (Trykt)978-87-7281-917-4
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • dagtilbud
  • læreprocesser

Citationsformater