Sundhedsfremme blandt skoleelever - skolens eller familiens ansvar? Fokusgruppeinterview med forældre

Publikation: Kandidat/diplom/masterKandidatspecialeForskning

113 Downloads (Pure)

Abstract


Sundhedsfremme er interessant, fordi det drejer sig om, hvordan vi lever livet på den bedste måde med os selv og hinanden, og sundhedsfremme har derfor mange interessenter: Samfundet, fordi det er billigst og mest produktivt at have sunde borgere. Arbejdsgiverne, fordi usunde medarbejdere har større sygefravær. Medierne, fordi det giver større seertal og læserskare. Politikerne, fordi det er en arena for at kunne diskutere grundlæggende værdier og holdninger. Skoler og uddannelsessteder, fordi elever og studerende dermed lærer mest. Samtidig er mange mennesker interesseret i at leve et langt liv med et godt helbred.

I dette projekt, som er et speciale på den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse, har jeg valgt en lille del ud af dette store komplekse område. Interessen for emnet i dette projekt er båret af, at jeg både er sundhedsprofessionel og samfundsborger, men også forælder til skolebørn.

Vejen Kommune har et sundhedsfremmeprojekt, Sundhedsaktiv Skole, som involverer samtlige folkeskoler i kommunen. Projektet drejer sig om at opnå en højere grad af formalisering af arbejdet med sundhedsfremme blandt børnene. Men da sundhedsfremme handler om, hvordan vi lever livet bedst, vil skolen i højere eller mindre grad støde ind i forskellige familiers normer, værdier, holdninger, rutiner, vaner og traditioner. Så spørgsmålet er, hvor tæt på familiens liv, skolen kan gå i det sundhedsfremmende arbejde. Det har jeg spurgt en gruppe af forældre om.

Askov 2009
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - okt. 2009

Emneord

  • fokusgrupper
  • bevægelse
  • empowerment
  • krop
  • sundhedsfremme
  • handlekompetence

Citationsformater