Abstract
Bogen 'Pædagogik i dagtilbud' henvender sig særligt til studerende på specialiseringsdelen "Dagtilbudspædagogik" på pædagoguddannelsen, og udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.
Det aktuelle kapitel 'Sundhedsfremme og forebyggelse i dagtilbud' handler om dagtilbuddets rolle i relation til børns sundhed. Gennem præsentation af en række cases og refleksionsøvelser får læseren lejlighed til at overveje, hvordan både sundhedsopfattelse, pædagogiske adfærd og institutionens rammebetingelser kan medvirke til at fremme børns sundhed.
Indledningsvis redegøres for forskellige sundhedsopfattelsers indflydelse på den sundhedspædagogiske praksis i institutionen, hvor der skelnes mellem forebyggende og sundhedsfremmende indsatser. Efterfølgende vises kort, hvordan børn via deres opvækst og sociale tilhørsforhold udvikler forskellige muligheder for et sundt liv, samt hvilke pædagogiske overvejelser dette bør afføde. Endvidere præsenteres handlekompetence som et læringsmål for børn og et centralt omdrejningspunkt i arbejdet med fremme af børns sundhed. I denne sammenhæng redegøres for forskellige deltagelsesformer og didaktiske overvejelser, som pædagogen kan benytte for at kvalificere læringsprocessen.
Afslutningsvis fokuseres på, hvordan dagtilbuddet som institution kan understøtte pædagogens sundhedsfremmende arbejde.
Det aktuelle kapitel 'Sundhedsfremme og forebyggelse i dagtilbud' handler om dagtilbuddets rolle i relation til børns sundhed. Gennem præsentation af en række cases og refleksionsøvelser får læseren lejlighed til at overveje, hvordan både sundhedsopfattelse, pædagogiske adfærd og institutionens rammebetingelser kan medvirke til at fremme børns sundhed.
Indledningsvis redegøres for forskellige sundhedsopfattelsers indflydelse på den sundhedspædagogiske praksis i institutionen, hvor der skelnes mellem forebyggende og sundhedsfremmende indsatser. Efterfølgende vises kort, hvordan børn via deres opvækst og sociale tilhørsforhold udvikler forskellige muligheder for et sundt liv, samt hvilke pædagogiske overvejelser dette bør afføde. Endvidere præsenteres handlekompetence som et læringsmål for børn og et centralt omdrejningspunkt i arbejdet med fremme af børns sundhed. I denne sammenhæng redegøres for forskellige deltagelsesformer og didaktiske overvejelser, som pædagogen kan benytte for at kvalificere læringsprocessen.
Afslutningsvis fokuseres på, hvordan dagtilbuddet som institution kan understøtte pædagogens sundhedsfremmende arbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik i dagtilbud |
Redaktører | David Thore Gravesen |
Antal sider | 24 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | Systime |
Publikationsdato | dec. 2015 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-93114-19-7 |
Status | Udgivet - dec. 2015 |
Emneord
- børn
- pædagogisk arbejde
- sundhedsfremme
- forebyggelse
- dagtilbud