Sundhedspædagogik på tværs

Hanne Kirstine Lyder

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskning

Abstract

I Danmark er det de laveste socialgrupper, fordelt efter uddannelse, erhverv og indkomst, der er udsat for flest sundhedsrisici. Det medfører en højere sygelighed og dødelighed end hos resten af befolkningen. Det danske samfund har da gennem en årrække også haft fokus på uligheden i sundhed. De vigtigste faktorer i den danske indsats mod ulighed og social udstødelse findes således i socialpolitikken. Men også arbejdsmarkeds-, sundheds-, undervisnings-, samt by-, og boligpolitikken har en væsentlig betydning. Og ved siden af det har professionshøjskolerne også mulighed for at arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse. Det er en særlig udfordring at modvirke social ulighed i sundhed. Projekt "Sundhedspædagogik på tværs" som University College Lillebælt gennemførte i første og andet kvartal 2008 viser, hvilket viden tredje semester studerende på Pædagoguddannelsen i Odense og kommende professionelle samarbejdspartnere som lærer, socialrådgivere og sundhedspersonale har, når der sættes fokus på uligheden i sundhed og det tværprofessionelle samarbejde. Udover at kortlægge denne viden begrunder jeg desuden i artiklen vigtigheden af, at de studerende allerede på professionshøjskolernes grunduddannelser indgår i et tværprofessionelt samarbejde med henblik på at kvalificere helhedsindsatsen mod uligheden i sundheden
OriginalsprogDansk
TitelUdvikling på tværs : Sundhedsfremme og rehabilitering
RedaktørerMichael Juul Therkelsen
Antal sider5
Publikationsdato2008
Sider29-33
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • tværprofessionelt arbejde
  • ulighed i sundhed
  • sundhedspædagogik

Citationsformater