Abstract
Inden for rammen af den aktuelle udvikling i vores samfund, sundhedsvæsen
og sygeplejeprofession indkredser dette kapitel forskning og sygepleje. Det
gør det ved at tage afsæt i begreberne forskning, videnskab, forsker og evidens.
Omdrejningspunkterne er OECD’s definitioner af forsknings-, udviklingsog
innovationsarbejde, som viser, hvor mangfoldigt forskningsarbejde inden
for sygepleje kan forstås. Forskningsarbejde i sygepleje beskrives ved hjælp af
forskningsprocessens faser: 1) begrebsfase, 2) designfase, 3) empirisk fase, 4)
analytisk fase og 5) disseminationsfase. Kapitlet giver et bud på, hvordan studerende
kan arbejde med progression i deres læring frem mod kompetence til at
kunne deltage i forskningsarbejde.
og sygeplejeprofession indkredser dette kapitel forskning og sygepleje. Det
gør det ved at tage afsæt i begreberne forskning, videnskab, forsker og evidens.
Omdrejningspunkterne er OECD’s definitioner af forsknings-, udviklingsog
innovationsarbejde, som viser, hvor mangfoldigt forskningsarbejde inden
for sygepleje kan forstås. Forskningsarbejde i sygepleje beskrives ved hjælp af
forskningsprocessens faser: 1) begrebsfase, 2) designfase, 3) empirisk fase, 4)
analytisk fase og 5) disseminationsfase. Kapitlet giver et bud på, hvordan studerende
kan arbejde med progression i deres læring frem mod kompetence til at
kunne deltage i forskningsarbejde.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Sygepleje og kliniske lederskab |
| Redaktører | Steen Hundborg |
| Antal sider | 24 |
| Vol/bind | 2 |
| Udgivelsessted | København |
| Forlag | FADL's Forlag |
| Publikationsdato | 2019 |
| Udgave | 1 |
| Sider | 278-301 |
| Kapitel | 12 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-93590-35-9 |
| Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
- uddannelse
- forskning
- forskningsprocessen