Abstract
Artiklen handler om ”Sygepleje som fag og profession” i et aktuelt perspektiv på baggrund af Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje fra 2008(1).
Formålet med indlægget er at rejse en faglig debat om sygeplejeprofessionen med henblik på at opnå præcisering af fagets centrale begreber, herunder sygeplejens virksomheds- og genstandsområde og sygeplejefagets kundskabsgrundlag for udøvelse af professionel sygepleje. Der argumenteres for at denne præcisering og beskrivelse er afgørende, når der skal udvikles undervisningsprogrammer med et fagligt indhold, der skal matche de behov for faglige indsigter og kompetencer, som sygeplejersker skal besidde i et kvalificeret, komplekst og effektivt sundhedsvæsen.
Artiklen henvender sig til sygeplejersker overalt i det professionelle felt, til sygeplejerskeuddannelsens kliniske og teoretiske undervisere samt til studerende på grund- og efteruddannelsesniveauer indenfor fagområdet.
Formålet med indlægget er at rejse en faglig debat om sygeplejeprofessionen med henblik på at opnå præcisering af fagets centrale begreber, herunder sygeplejens virksomheds- og genstandsområde og sygeplejefagets kundskabsgrundlag for udøvelse af professionel sygepleje. Der argumenteres for at denne præcisering og beskrivelse er afgørende, når der skal udvikles undervisningsprogrammer med et fagligt indhold, der skal matche de behov for faglige indsigter og kompetencer, som sygeplejersker skal besidde i et kvalificeret, komplekst og effektivt sundhedsvæsen.
Artiklen henvender sig til sygeplejersker overalt i det professionelle felt, til sygeplejerskeuddannelsens kliniske og teoretiske undervisere samt til studerende på grund- og efteruddannelsesniveauer indenfor fagområdet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
Vol/bind | 19 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 11-17 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 1602-0162 |
Status | Udgivet - 2008 |
Emneord
- genstandsområde
- kundskabsgrundlag
- profession
- sygeplejefag
- virksomhedsområde