Sygeplejens virksomhedsområde

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Faggruppers virksomhedsområder beskrives typisk i politiske dokumenter, retningslinjer og lovtekster. Her fastsættes i overordnede vendinger regler og formalia om faggruppers kompetencer, funktioner, pligter og uddannelse. Beskrivelser af faggruppers virksomhedsområde er udtryk for fageksterne, dvs. samfundsmæssige, forestillinger og forventninger til faggrupper. Faggruppers virksomhedsområde tegnes i grænselandet mellem samfundsmæssige behov for opgavevaretagelse, formelle afgræsninger af faggruppers uddannelse, funktion og faglige mandat på den ene side og de professionelles egne faglige selvforståelser, forventninger og interesser på den anden side.
    Faggruppers virksomhedsområder er foranderlige og resultater af samfundsmæssige og teknologiske forandringer, af konkurrence mellem faggrupper om opgavevaretagelse, om markedsandele, status og anerkendelse. I diskussioner om faggruppers virksomhedsområde mødes og brydes professionseksterne og -interne forventninger til fag, arbejde og uddannelse. Blandt sygeplejersker udspilles diskussioner om, hvad der karakteriserer sygeplejerskers arbejde, sygeplejefagets vidensgrundlag og sygeplejerskers faglige identiteter, og disse diskussioner mødes med forventninger fra politikere og arbejdsgivere samt med forventninger fra patienter, pårørende og øvrige sundhedsprofessionelle.
    OriginalsprogDansk
    TitelSygepleje & patientinvolvering : Bind 3
    RedaktørerSteen Hundborg
    Antal sider15
    Vol/bind3
    Udgivelsesstedkøbenhavn
    ForlagFADL's Forlag
    Publikationsdato2019
    Udgave1
    Sider46-60
    Kapitel2
    ISBN (Trykt)978-87-93590-36-6
    StatusUdgivet - 2019

    Emneord

    • Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje

    Citationsformater