Sygeplejerskestuderende lærer om kropsnær patientpleje i demonstrationsstuer

Esta i Djónastovu, May Birkeland, Eva Odgaard, Kirsten Meyer Rokkjær

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskning

Abstract

Sygeplejerskeuddannelsen ved University College Lillebælt har fra august 2007 til juni 2008 deltaget i projekt Udvikling af problembaserede læreprocesser i sygeplejefagets hygiejne. Formålet med projektet er at bringe sygeplejerskestuderende ind i en problembaseret læringssammenhæng, som kan forberede dem til at udføre kropsnær patientpleje på hospitalets sengestuer. Flere af de studerende oplever dette læringsrum som komplekst.
Projektet har vist at problembaseret læring i demonstrationsstuer gør de studerende velforberedte til at imødekomme patienters omsorgsmæssige
og praktiske behov set i relation til kropspleje. Fremover bør den problembaserede undervisningsmodel videreudvikles for at vægte følelsesmæssige forhold som en mere naturlig del af de kompetencer, de studerende bør udvikle i den relationelle patientpleje.
OriginalsprogDansk
TitelUdvikling på tværs : Sundhedsuddannelser
RedaktørerMikael Juul Therkelsen
Antal sider4
ForlagUniversity College Lillebælt
Publikationsdato2008
Sider9-12
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • Kropspleje

Citationsformater