Abstract
Undervisningsministeriet har ønsket gennemført en undersøgelse af frafaldet i sygeplejerskeuddannelsen. Set i lyset af de aktuelle problemer
med mangel på personale inden for sundhedsområdet, herunder mangel
på sygeplejersker, og på baggrund af forventninger om fremtidige rekrutteringsproblemer – som bl.a. hænger sammen med voksende behov for
syge- og sundhedspleje på grund af en aldrende befolkning – er der gode
grunde til at iværksætte en sådan undersøgelse. Dertil kommer, at det betydelige frafald må antages at være forbundet med både individuelle og
samfundsøkonomiske omkostninger.
Undersøgelsen har en helhedsorienteret tilgang. Udgangspunktet er
således, at årsager til frafald både skal søges i og uden for selve uddannelsen, herunder i omvalg af uddannelse, som er kendetegnende for mange
unge. Undersøgelsen belyser derfor, hvilken rolle en række forskellige
forhold spiller:
• Individuelle karakteristika, fx udbytte af skolegang, forældrebaggrund, køn, etnisk baggrund, uddannelses- og erhvervsvejledning.
• Undervisningens tilrettelæggelse og indhold, fx vægtning af teori og
praktik, lærerkvalifikationer, bacheloropgaven og erfaring blandt de
kliniske vejledere.
• Studiemiljøet, fx socialt miljø på uddannelsen og undervisningsfaciliteter.
med mangel på personale inden for sundhedsområdet, herunder mangel
på sygeplejersker, og på baggrund af forventninger om fremtidige rekrutteringsproblemer – som bl.a. hænger sammen med voksende behov for
syge- og sundhedspleje på grund af en aldrende befolkning – er der gode
grunde til at iværksætte en sådan undersøgelse. Dertil kommer, at det betydelige frafald må antages at være forbundet med både individuelle og
samfundsøkonomiske omkostninger.
Undersøgelsen har en helhedsorienteret tilgang. Udgangspunktet er
således, at årsager til frafald både skal søges i og uden for selve uddannelsen, herunder i omvalg af uddannelse, som er kendetegnende for mange
unge. Undersøgelsen belyser derfor, hvilken rolle en række forskellige
forhold spiller:
• Individuelle karakteristika, fx udbytte af skolegang, forældrebaggrund, køn, etnisk baggrund, uddannelses- og erhvervsvejledning.
• Undervisningens tilrettelæggelse og indhold, fx vægtning af teori og
praktik, lærerkvalifikationer, bacheloropgaven og erfaring blandt de
kliniske vejledere.
• Studiemiljøet, fx socialt miljø på uddannelsen og undervisningsfaciliteter.
| Originalsprog | Dansk |
|---|
| Forlag | AKF Forlaget |
|---|---|
| Antal sider | 206 |
| Status | Udgivet - 2006 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv