Abstract
Artiklen er baseret på et projekt, hvor 26 sygeplejestuderende i deres sidste klinik tænker i helheder på tværs af sektorer og dermed øger deres helhedsforståelse i det konkrete patient-borgerforløb. De studerende kommer desuden med forslag til udviklingsområder som øger kvaliteten af sammenhængende forløb. Metoden er fokus uger i den modsatte sektor, hvor den studerende interviewer patient/borger/pårørende/personale og arbejder med studiespørgsmål.
Ansvaret for den sundhedsfremmende og forebyggende sygepleje til den kroniske syge patient, mestring af kronisk sygdom og pårørende til kronisk syge, er områder der reflekteres over i den første fokusuge. I den anden fokusuge diskuterer den studerende organiseringen af sammenhængende forløb og tværsektorielt samarbejde med personalet. Områder som udskrivelse, statusmøde, kontaktpersonordning, skriftlige kommunikation, medicinproblemer samt sygeplejerskernes kendskab til hinandens muligheder og vilkår i primær og sekundær sektor diskuteres. Projektet viser, at fokusuger i den modsatte sektor er et væsentligt tilbud til studerende, som skal arbejde med sammenhængende forløb og udvikling af sygeplejen i deres kliniske uddannelse.
Ansvaret for den sundhedsfremmende og forebyggende sygepleje til den kroniske syge patient, mestring af kronisk sygdom og pårørende til kronisk syge, er områder der reflekteres over i den første fokusuge. I den anden fokusuge diskuterer den studerende organiseringen af sammenhængende forløb og tværsektorielt samarbejde med personalet. Områder som udskrivelse, statusmøde, kontaktpersonordning, skriftlige kommunikation, medicinproblemer samt sygeplejerskernes kendskab til hinandens muligheder og vilkår i primær og sekundær sektor diskuteres. Projektet viser, at fokusuger i den modsatte sektor er et væsentligt tilbud til studerende, som skal arbejde med sammenhængende forløb og udvikling af sygeplejen i deres kliniske uddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sygeplejersken |
Udgave nummer | 9 |
Sider (fra-til) | 56-58 |
Antal sider | 3 |
ISSN | 0049-3856 |
Status | Udgivet - 6 maj 2011 |
Emneord
- Sygeplejerskeuddannelse
- klinisk undervisning
- sammenhængende forløb
- tværsektorielt samarbejde