Sygeplejestuderende udvikler kompetence til at forebygge selvmord: Forsøgs- og udviklingsarbejde i undervisning i selvmordsforebyggelse på uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje

Søren Bech, Inger Jensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Selvmordsforsøg er et stort problem både for den selvmordstruede, de pårørende og de involverede professionelle. I Danmark har fire ministerier og Center for Selvmordsforskning arbejdet på at minimere antallet af selvmord og selvmordsforsøg, blandt andet gennem forsøgs- og udviklingsarbejde indenfor undervisning på videregående uddannelser. Sygeplejeuddannelsen i Svendborg har deltaget med 3 delprojekter, for at udvikle uddannelsesprogrammer.

Artiklen beskriver erfaringer fra delprojektet: ”Må et menneske tage sit eget liv?” herunder netværkssamarbejde med øvrige deltagende uddannelsesinstitutioner. Konfluenspædagogisk metode viste sig velegnet til afklaring og diskussion af holdninger. Vigtigt var desuden formidling af faktuel viden om selvmord og selvmordsforebyggelse. De sygeplejestuderende fandt undervisningsforløbet vanskeligt, men var dybt engagerede og oplevede det vigtigt at kunne tale med et selvmordstruet menneske. I undervisningen viste de stor omsorg for hinanden.

Underviserne skulle balancere mellem videnformidling, åben dialog, udfordring af den enkeltes holdning og omsorg for studerende. Det anbefales at være to undervisere i et sådant undervisningsforløb.

Selvmordsforsøg er et stort problem både for den selvmordstruede, de pårørende og de involverede professionelle. I Danmark har fire ministerier og Center for Selvmordsforskning arbejdet på at minimere antallet af selvmord og selvmordsforsøg, blandt andet gennem forsøgs- og udviklingsarbejde indenfor undervisning på videregående uddannelser. Sygeplejeuddannelsen i Svendborg har deltaget med 3 delprojekter, for at udvikle uddannelsesprogrammer.

Artiklen beskriver erfaringer fra delprojektet: ”Må et menneske tage sit eget liv?” herunder netværkssamarbejde med øvrige deltagende uddannelsesinstitutioner. Konfluenspædagogisk metode viste sig velegnet til afklaring og diskussion af holdninger. Vigtigt var desuden formidling af faktuel viden om selvmord og selvmordsforebyggelse. De sygeplejestuderende fandt undervisningsforløbet vanskeligt, men var dybt engagerede og oplevede det vigtigt at kunne tale med et selvmordstruet menneske. I undervisningen viste de stor omsorg for hinanden.

Underviserne skulle balancere mellem videnformidling, åben dialog, udfordring af den enkeltes holdning og omsorg for studerende. Det anbefales at være to undervisere i et sådant undervisningsforløb.

OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk Tidsskrift for Helseforskning
Udgave nummer2
Sider (fra-til)15-23
Antal sider9
ISSN1504-3614
StatusUdgivet - 2005

Emneord

  • holdningsafklaring
  • selvmord
  • selvmordsforebyggelse
  • sygeplejestuderende

Citationsformater