Sygeplejestuderendes robusthed - intervention der gør en forskel.

Anne-Grete Toudahl Knudsen, Marie Jakobsen, Bente Christine Reggelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Denne artikel handler om sygeplejestuderendes resiliens og tager afsæt i et pilotprojekt, gennemført i perioden april 2016 – januar 2017 på modul 7 og
8 ved Sygeplejerskeuddannelsen i Sønderborg. Med udgangspunkt i litteratursøgning og erfaringer fra studievejledning og undervisning på uddannelsen var hensigten med projektet at undersøge, om de
studerendes resiliens kan styrkes ved en intervention, der integrerer øvelser fra positiv psykologi, narrativ gruppesamtale og mindfulness.
I projektet deltog 22 studerende, hvoraf 6 studerende deltog i semistrukturerede
interviews efter projektets afslutning.
Projektet viser, at det gør en forskel for studerende at arbejde med interventioner indenfor de nævnte områder, og de mærker en øget robusthed i forhold til at stå ved sig selv, at være i sig selv og i deres samspil med andre.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind29
Udgave nummer1
Sider (fra-til)4-8
Antal sider5
ISSN2246-2155
StatusUdgivet - 7 mar. 2018

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • mindfulness
  • narrativ samtale
  • positiv psykologi
  • resiliens

Citationsformater